Blog

10 tips voor een sterke website

2. SEO zorgt ervoor dat jouw website gevonden wordt

Een fantastische website, maar weinig tot geen bezoekers? Dan kan SEO veel voor jouw website doen! SEO staat voor zoekmachine optimalisatie. Het betekent dat je dankzij de manier waarop jouw teksten zijn opgesteld en aan de hand van keywords hoog komt in de resultaten van een zoekmachine zoals google. Zo vinden meer mensen de weg naar jouw website.

Gericht klanten uit jouw omgeving bereiken? Lees onze tips voor lokale SEO.

3. Responsive design is een must

Niets zo frustrerend als de helft van een website die verborgen zit op het scherm van je smartphone omdat deze niet geoptimaleerd is om mobiel te gebruiken. Met een responsive design is je website volledig aangepast aan het scherm waarop er gekeken wordt. Tablets, smartphones, phablets, laptops, desktops … Je site ziet er overal spik en span uit!

Bij responsive design wordt vertrokken van een design voor een computerbeeldscherm en wordt op basis hiervan de indeling voor de kleinere formaten bepaald. Indien je gebruikers voornamelijk op hun smartphones zullen surfen naar jouw website, is het natuurlijk interessanter om de omgekeerde weg te gaan. Bij mobile-first design worden alle designs opgesteld voor een smartphonescherm en wordt deze later geoptimaliseerd voor brede schermen.

Wat je ook verkiest, zorg ervoor dat je website op alle platformen én in alle browsers er netjes uitziet. Anders word je genadeloos afgestraft.

Bekijk deze website op je laptop, desktop òf smartphone

4. Sta in de schoenen van de eindgebruiker dankzij UX-design

UX-design of User Experience Design stelt dat je altijd het gebruiksgemak van je bezoeker voorop moet stellen. Maak alle designbeslissingen vanuit het perspectief van je eindgebruiker.

Een handige tool om je doelgroep te bepalen zijn persona’s. Zo kan je je perfect je doelgroep voor ogen halen en je nog beter inleven in hun noden en wensen. Met een goed uitgedacht plan, vinden je bezoekers direct wat ze zoeken en gaan ze sneller tot actie over. Weet je niet goed hoe je aan zo’n persona begint? Lees er alles over en krijg een gratis template in deze blogpost.

UX-design stopt echter niet bij het designen van een website. Nadat alles geïmplementeerd is moet je testen, testen en nog eens testen. En durf het volledige design om te gooien als de klantenreis voor je testgebruikers niet goed aanvoelt. Je doelgroep zal je dankbaar zijn!

5. Denk goed na over het gebruik van sliders

Carrousels en sliders, ze kunnen voor beweging zorgen op je website maar je kan er ook volledig de mist mee in gaan.

Concreet, wat is er belangrijk om te weten? De gemiddelde aandachtstijd van je bezoeker is 8 seconden, als je geluk hebt. Daarna wil hij overgaan tot actie. Resultaat? Bij carousels die 4 verschillende producten na elkaar showcasen, wordt meestal enkel de eerste slide bekeken. De andere drie zijn dus volledig verloren gegaan.

Om die reden vinden heel wat webdesigners carrousels en sliders een absolute no-go. Wij zeggen: gebruik ze verstandig. Waarom iets minder belangrijke informatie niet in een slider gieten om je website van animatie te voorzien?

Quotes van tevreden klanten bijvoorbeeld worden vaak voorbijgescrold. Nochtans zijn het heel overtuigende assets op je website. Door ze in een slider te stoppen, geef je ze de aandacht die ze verdienen. Leest je bezoeker er maar één of twee voor hij weer verderscrolt? Dan is je opzet eigelijk al geslaagd: aantonen dat jouw klanten tevreden zijn over jouw bedrijf.

Bekijk hier hoe wij sliders gebruiken

6. Maak je website social media-proof

Het belang van een actieve Facebookpagina legden we je eerder al uit. Trafiek genereren tussen jouw actieve website en je actieve sociale media-accounts doet dan ook wonderen voor je conversie.

Maar hoe pak je dat precies aan?

  • Integreer – bij voorkeur in de footer – steeds links naar je actieve sociale media-kanalen.
  • Plaats een share- of pinbutton bij je nieuwsberichten, projecten en acties zodat ook andere mensen jouw content kunnen verspreiden.
  • Deel op je sociale media content van op je website. Zorg er dan wel voor dat deze mooi worden weergegeven door bijvoorbeeld bij een blogpost een uitgelichte afbeelding én samenvatting te voorzien.

7. Let it scroll

Maak je pagina’s – en vooral je homepage – goed lang. Mensen vinden scrollen gewoon leuk. Ook wek je bij kleinere websites met weinig informatie zo de illusie dat je veel informatie op je webpagina te bieden hebt.

Overweeg om 3 secties onder elkaar te plaatsen in een one-pager in plaats van 3 aparte paginas waar naar doorgeklikt moet worden. Dit betekent niet dat je geen menu moet hebben, alleen zorgt klikken op een menu-item ervoor dat je meteen naar de correcte sectie doorscrolt en dus niet naar een nieuwe pagina.

Scroll eens door deze website

8. Voorzie voldoende call-to-actions

Je (potentiële) klant heeft de weg naar jouw website gevonden, fantastisch! Maar wat nu? Zorg dat je je bezoeker genoeg aanmoedigt om actie te ondernemen met call-to-actions. Een knop die naar het contactformulier leidt om een afspraak te maken, een link naar een pagina met meer informatie … Ze kunnen allen goede call-to-actions zijn die je bezoeker actief bezig houden.

De kunst zit hem in het zoeken naar een balans tussen voldoende links, buttons en formulieren én zorgen dat het geen overload wordt waardoor je klant zich iets opgedrongen voelt. De juiste tekst op een button kan al het verschil maken. Vermijd zaken als ‘klik hier’ zonder meer. Je bezoeker wil weten waar hij naar doorverwezen wordt.

9. Zorg dat de bezoeker contact met je kan opnemen

Je wil toegankelijk zijn voor je bezoeker, dus een e-mailadres of telefoonnummer op je website plaatsen moet wel. Meestal wordt dit in de footer geplaatst of in een balk nog boven de header.

Voor bezoekers die niet zo snel zelf de hoorn van de haak zullen nemen zijn er ook laagdrempeligere opties. Een contactformulier op je pagina plaatsen waarbij je bezoeker kiest hoe hij/zij gecontacteerd kan worden bijvoorbeeld.

Heb je een aparte contactpagina? Zorg dan dat zowel je contactformulier als je contactgegevens op deze pagina terug te vinden zijn. Het is de eerste plaats waar bezoekers naar een telefoonnummer gaan zoeken.

Hoe je het ook aanpakt, zorg dat mensen snel terugvinden hoe ze je moeten bereiken, anders kan je veel geïnteresseerde klanten mislopen.

Vind jij snel alle contactgegevens op de website van Møbler?

10. Houd je website altijd up to date

Als je website niet up to date is, haken bezoekers zeer snel af. Het is dan ook belangrijk om tijd te blijven investeren in je website. Bekijk je eigen website kritisch en zorg ervoor dat er steeds nieuwe elementen verschijnen.

Een goede manier om ervoor te zorgen dat je website wakker blijft, is met de integratie van nieuws- of blogberichten. Deel met je klanten de laatste nieuwtjes van jouw bedrijf, de mogelijkheden zijn eindeloos. Wat dacht je bijvoorbeeld van een post over een nieuwe aanwinst voor je bedrijf? Of zet eens iemand van de huidige werknemers in de bloemetjes (Pluspunten omdat je zo een persoonlijke touch geeft aan je website!). Ook inspelen op de actualiteit behoort zeker tot de mogelijkheden.

Een actie in jouw winkel? Zorg dat je website dit ook uitstraalt. Het lanceren van de actie zou automatisch gepaard moeten gaan met het maken van een actiepagina waarop alle informatie nog eens na te lezen is. Zorg er dan wel voor dat je op de homepage in één oogopslag de actie opmerkt. Vergeet na afloop al het online materiaal rond de actie natuurlijk niet offline te halen.

Je kan ook gewoon leuke extraatjes toevoegen aan je website. Jaarlijks verlof? Voorzie een leuke foto om de bezoekers van je website te laten weten dat je even niet bereikbaar bent. Vergeet ook de rest van je communicatie niet vakantieproof te maken. Of wat dacht je van een leuke nieuwe banner helemaal in kerstsfeer op het einde van het jaar? Tijd om te beginnen brainstormen!

Wij zijn graag de professional trainer van jouw website. Contacteer jolien@denk.be en maak van jouw website een échte bodybuilder!