Blog

Definieer uw doelgroep a.d.h.v. persona’s

Wanneer u weet voor wie u content maakt, wat hen drijft en interesseert, kan u uw marketingstrategie daarop toespitsen. Content maken wordt zo meteen een pak makkelijker. Maar hoe bepaalt u nu de juiste doelgroep?

Eerst en vooral kan u uw reeds verzamelde data en analytics onder de loep nemen. Ook een uitgebreid klantenonderzoek behoort tot de mogelijkheden. Daarnaast zijn buyer persona’s helemaal terug van weggeweest. Dat zijn fictieve profielen die symbool staan voor de verschillende types klanten binnen uw doelpubliek en die meer inzicht bieden dan een gewone doelgroepbeschrijving. Dankzij persona’s kunt u u helemaal inleven in uw klanten.

Begin met een diepte-interview

Om een goede persona op te stellen heeft u relevante informatie nodig van uw klanten. Neem daarom diepgaande interviews af. Zoek uit wat hun prioriteiten zijn, waarom ze wel of niet beslissen iets te kopen. Vraag ook welke resultaten ze verwachten van een product en met welke zorgen of ergernissen ze zitten. Peil ook zeker naar hun beslissingscriteria.

Evenwichtsoefening

U moet nu wikken en wegen welke informatie belangrijk is. Een persona komt namelijk pas echt tot leven wanneer u zowel kerninfo als interessante weetjes weet te bundelen. Natuurlijk is niet alles relevant. U hoeft bijvoorbeeld niet te weten welk merk kattenvoeding iemand koopt als u geen dierenwinkel heeft.

Vul onze template in

Maar hoe zet u nu al die kennis om in een bruikbaar hulpmiddel? Simpel! Download onze template en gebruik deze als leidraad.

Meer contentstrategie? Contacteer DENK!.

Ik wil een afspraak