Definieer uw doelgroep a.d.h.v. persona’s

Wanneer je weet voor wie je content maakt, wat hen drijft en interesseert, kan je jouw marketingstrategie daarop toespitsen. Content maken wordt zo meteen een pak makkelijker. Maar hoe bepaal je nu de juiste doelgroep?

Eerst en vooral kan je jouw reeds verzamelde data en analytics onder de loep nemen. Ook een uitgebreid klantenonderzoek behoort tot de mogelijkheden. Daarnaast zijn buyer persona’s helemaal terug van weggeweest. Dat zijn fictieve profielen die symbool staan voor de verschillende types klanten binnen jouw doelpubliek en die meer inzicht bieden dan een gewone doelgroepbeschrijving. Dankzij persona’s kan je je helemaal inleven in jouw klanten.

Begin met een diepte-interview

Om een goede persona op te stellen heb je relevante informatie nodig van uw klanten. Neem daarom diepgaande interviews af. Zoek uit wat hun prioriteiten zijn, waarom ze wel of niet beslissen iets te kopen. Vraag ook welke resultaten ze verwachten van een product en met welke zorgen of ergernissen ze zitten. Peil ook zeker naar hun beslissingscriteria.

Evenwichtsoefening

Je moet nu wikken en wegen welke informatie belangrijk is. Een persona komt namelijk pas echt tot leven wanneer u zowel kerninfo als interessante weetjes weet te bundelen. Natuurlijk is niet alles relevant. Je hoeft bijvoorbeeld niet te weten welk merk kattenvoeding iemand koopt als je geen dierenwinkel heeft.

Vul onze template in

Maar hoe zet je nu al die kennis om in een bruikbaar hulpmiddel? Simpel! Download onze template en gebruik deze als leidraad.

Meer contentstrategie? Contacteer DENK!.