Voor veel bedrijven is het (bijna) de tijd van het jaar: het zomerverlof! Even het werk vergeten en welverdiend genieten van het gezin, de zon en vooral de rust. Daarom is de zomervakantie hét ideale moment om een digitale detox in te lassen. Maar hoe communiceert u tijdens het verlof dan met uw klanten als er niemand op bureau is? En moet dat communiceren überhaupt tijdens het verlof?
Met Facebook is het tegenwoordig heel simpel geworden om een ‘PM’ te sturen naar een bedrijf. Mensen willen meteen een antwoord op hun vragen. Hoewel we bij DENK! bedrijven zeker aanraden om interactie aan te gaan met de klanten, is jouw (vakantie)rust ook belangrijk! Met vernieuwde energie kunt u dan na het verlof antwoorden op alle vragen.
Beslis vooral zelf hoe belangrijk het is voor uw bedrijf en jouw sector om te blijven communiceren tijdens het verlof. Er is in elk geval niets mis mee om een korte digitale stilte in te lassen. 1 ding is hier zeer belangrijk: licht uw klanten (en leveranciers) goed en op tijd in over uw verlof. Zo komen ze niet voor onaangename verrassingen te staan. We delen 5 tips!
1. Verander mailhandtekening
Een logische stap maar veel bedrijven vergeten hun mailhandtekening (op tijd) aan te passen. Je doet het snel en er kan iets creatiefs van gemaakt worden. Bij DENK! combineerden we onze verlof-handtekening met een visual om onze Belgen in Rusland te steunen.
2. Stel een goede out of office in
Waarschijnlijk dacht je hier al aan, maar een goede out of office is soms moeilijker dan gedacht. De laatste jaren worden deze vaak grappiger en absurder maar niet iedereen apprecieert dit. Enkele insights:
- Het belangrijkste is dat je vertelt waarom je weg bent en voor hoe lang.
- Communiceer over wat jouw klant intussen kan doen.
- Zeg duidelijk dat je jouw mails niet leest tijdens het verlof (veel mensen gaan ervan uit dat je dit wel blijft doen!).
- Maak het persoonlijk: wat humor kan natuurlijk geen kwaad. Je kent jouw doelgroep het beste.
- Stel jouw out of office op tijd in, zo hoeft je niet last minute naar inspiratie te zoeken.
- Vergeet geen out of office in stellen op Facebook!
3. Stuur een mailtje of kaartje
Om er zeker van te zijn dat uw klanten weten dat je in verlof gaat, stuur je best een (gepersonaliseerd) mailtje. Zo kan je meteen uw klanten een prettig verlof wensen. Bij DENK! opteerden we voor een analoog kaartje, zo valt de boodschap nog beter op. En zeg nu zelf, een kaartje ontvangen blijft toch leuk?
4. Pas de uren aan op Facebook
Wanneer iemand een bedrijf zoekt op Facebook, staan er vaak openingsuren bij (indien dit nog niet bij jouw bedrijf staat, doe dit dringend!). Pas deze aan zodat klanten meteen weten dat jouw bedrijf met vakantie is.
Openingstijden aan uw pagina toevoegen:
- Klik op Info aan de linkerkant van uw pagina.
- Klik op Pagina-informatie bewerken.
- Klik bovenaan op het tabblad op Openingstijden.
- Voeg jouw openingstijden toe en klik op Wijzigingen opslaan.
5. Creëer (originele) Facebookpost en pin deze vast
Om uw klanten via social media op de hoogte te brengen van uw verlof, raden we aan om ook een Facebookpost te maken hier rond. Dat kunt u op verschillende manieren doen, maar een originele post is altijd aangenamer om naar te kijken. Pin deze post ook vast zodat klanten die naar uw pagina surfen dit meteen zien. Een post kunt u makkelijk vastpinnen door op de 3 puntjes te klikken rechts van de post. Dan klikt u op ‘vastzetten aan bovenkant van pagina’.
Vanuit het ganse DENK!-team wensen we jou alvast een deugddoende vakantie. Zelf zijn we terug op 30 juli om terug de megafoon te zijn voor jouw bedrijf!