Webshop
Heeft jouw bedrijf al een webshop?
Volgens een uitgebreid rapport van BeCommerce shopte maar liefst 76% van de Belgen in 2016 online, en dat voor 9,1 miljard euro. Hallucinante cijfers die aantonen dat webshops heel belangrijk zijn in deze (digitale) economie. Je kocht ongetwijfeld zelf al via 2dehands.be, bol.com of Coolbue. Tuurlijk, want het biedt ontelbare voordelen. Dus… waarom niet zelf inzetten op een online webshop?
Ja, een webshop! Enkele voordelen:
- Het is een extra kanaal om nieuwe klanten aan te werven
- Je kan een zeer groot assortiment aanbieden
- Jouw winkel is altijd open
- Verkopen is goedkoper door automatisering
- Je leert het koopgedrag kennen van jouw klanten
Ik ben overtuigd. Maar hoe pak ik dit aan?
We geven je graag 5 tips mee voor een goede webshop.
1. Wat verkoop ik voor wie (en met welk gevoel)?
Start door jezelf deze basisvragen te stellen. Wie is mijn doelpubliek en hoe kan ik het juiste gevoel overbrengen op mijn site? Als je een speelgoedwinkel hebt, zal jouw webshop er anders uitzien dan wanneer je kleren verkoopt. Een softwarebedrijf zorgt dan weer dat klanten zich online veilig voelen. Zorg dat de juiste emoties te vinden zijn op jouw webshop.
2. Hou het eenvoudig maar aantrekkelijk
Er zijn veel webshops die zodanig veel navigatietools hebben, dat de producten zelf lastig te vinden zijn. Hou het mooi en simpel. Vereenvoudig jouw navigatiemenu’s in de samenstelling en in de hoeveelheid. Jouw doelgroep moet in enkele seconden vinden wat ze zoekt. Zorg voor mooie productfoto’s, dat is namelijk het enige dat jouw klanten te zien krijgen van het product.
3. Reken snel en eenvoudig af
Wat wil je zelf doen als je winkelwagen vol is? Zo snel en eenvoudig mogelijk betalen. Zorg dat enkel de essentiële gegevens worden gevraagd. Te veel webshops vragen onnodige gegevens. Houd het zo simpel en gebruiksvriendelijk mogelijk. Voorzie verschillende betaalmogelijkheden.
4. Adverteer
Net zoals in de fysieke wereld, moet er ook hier reclame voor jouw winkel worden gemaakt. Zorg ervoor dat jouw webshop scoort in Google en plaats advertenties op Facebook en andere sociale media. Ook e-mailmarketing is nog steeds een geschikt middel om jouw verkoop te boosten. Lees hoe wij helpen bij online adverteren.
5. Doe het altijd veilig
Bij webshops komt geld kijken. Het is voor jou en voor je klanten heel belangrijk om alles zo veilig mogelijk te laten verlopen. Voorzie zeker een Secure Socket Layer (SSL). Dat is het meest gebruikte beveiligingsprotocol. Het zorgt voor een veilige verbinding tussen twee computers die via internet of een netwerk verbonden zijn. Je herkent SSL aan het verbindingsslotje in je browser of, in het geval van Extended Validation SSL, door een groene adresbalk met een hangslotje. SSL zorgt voor een veilige webwinkel en dat is een bijzonder geruststellende gedachte voor jouw klanten.