The Next Web, het festival van de kunstmatige intelligentie

Webdeveloper Maarten trok vorig weekend naar Amsterdam om The Next Web bij te wonen. Dit is zijn verhaal:

Een Tomorrowland voor nerds.”  Dat las ik her en der wanneer The Next Web ter sprake kwam. Toegegeven, die bewoording doet een webdeveloper nog meer uitkijken naar een van de grootste technologie-events van Europa. Want dàt is het zeker: met 264 sprekers, 750 werknemers en 15.000 gasten is The Next Web echt next level.

Vijfde evolutie?

Donderdagochtend opende het festival (ja, ik had een festivalgevoel) met een Tomorrowlandwaardige ceremonie. Heel spectaculair en innemend, en eerlijk gezegd ook een beetje creepy: er werd zodanig veel verwezen naar the ‘fith evolution’ dat ik even een sektegevoel over me heen kreeg. Deze vijfde evolutie verwijst naar AI (Artificial Intelligence of kunstmatig intelligentie) die deze editie een centrale plaats zou krijgen. Met de welkomstceremonie en de overall festivalvibe zou ik bijna vergeten dat veel startups en bedrijven hier ook komen om keiharde zaken te doen.

Voor de ingang van The Next Web, precies zoals bij een festival.

The Next Web blijft een conferentie om te laten zien wat tegenwoordig allemaal hot en happening is in het tech landschap. Het is een echte hot spot voor inspirerende sprekers uit de tech-industrie. Op het podium vindt u behalve CEO’s van verschillende bedrijven, ook schrijvers en andere thought leaders die hun verhaal kwijt willen. Er is voor elk wat wils. Thema’s lopen uiteen van sessies over het verbeteren van de productiviteit tot blockchain, tot alles rond kunstmatige intelligentie. Niets voor u? Dan kunnen de foodtrucks en toffe optredentjes wel soelaas bieden.

Omdat een opsomming van de 15 sprekers die ik zag wat lang zou worden, deel ik enkele insights van 2 talks rond AI die mij het meest boeiden.

Do you speak bot? The 4 c’s of designing conversational AI

Elke ondernemer wil zijn klanten de beste gebruikservaring geven. Een vlotte customer journey is dan ook essentieel voor elk bedrijf. Tijdens de talk van Purna Virji van Microsoft werd duidelijk dat een (ro)bot deze gebruikservaringen ook perfect kan aanbieden. Voor veel bedrijven zal de ommezwaai van persoonlijke, menselijke communicatie naar communicatie door een bot nog een verre toekomst lijken. Maar veel ondernemingen zetten hier al min of meer op in, kijk maar naar bepaalde bedrijven op Facebook met een automatische pop-up of websites zoals bol.com met een virtuele assistent. Virji start haar talk met een quote: “Tegen 2020 zal de gemiddelde persoon meer conversaties hebben met een bot dan met de echtgeno(o)t(e)”. Ze laat in het midden of ze dat ook effectief gelooft, maar uit de quote blijkt in elk geval dat AI hier zeker is om te blijven. AI maakt niet enkel het leven makkelijker maken, bedrijven kunnen er ook een hoop geld mee uitsparen. Het moet wel goed aangepakt worden. Virji geeft daarom 4 tips mee voor mocht iemand ook een bot willen inschakelen. Ze spreekt over de 4 C’s.

1) Clarity (duidelijkheid).

Maak een duidelijk user path: De juiste -vriendelijke- woorden kunnen heel wat engagement opwekken. Hier is het belangrijk dat de bot niet in robottaal spreekt: “write for the ear, not for the eye”. Het moet naturel klinken, zoals u en ik tegen elkaar praten. Schrijf het pad op, test de dialogen en doe zeker een rollenspel.

 2) Character (persona)

Hoe moet de bot antwoorden? Bij een telemarketeer is er vaak het gevoel dat deze tegen iedereen hetzelfde zegt met een script voor zich. Een bot zou dit gevoel niet mogen opwekken. Mensen willen praten en interageren met een bot zoals ze dat met mensen doen. Het moet wel duidelijk zijn dat ze tegen bot praten: research bij Microsoft en Facebook wees uit dat mensen meer comfortabel en vergevingsgezind zijn wanneer ze weten dat ze praten tegen een bot. Een duidelijke persoonlijkheid is hier dus belangrijk.

3) Compassion (begrip)

Een bot moet iedereen begrijpen en zo weinig mogelijk frustratie uitlokken. Hier speelt ook de menselijke nood naar small talk een grote rol. Hoewel dit moeilijk is voor bots, moet hier zeker op ingezet worden. Niemand hoort graag het antwoord ‘sorry, ik begrijp het niet’. Maak hier verschillende versies van dezelfde antwoorden.

4) Corrections (correcties)

Niets of niemand is perfect, maar bij bots gelden er specifieke regels. Als iets niet werkt zoals het moet, mag de bot niet te veel sorry zeggen. Probeer dit op te lossen door nieuwe voorstellen te doen. Eindigen met een vraag is hier altijd een goed idee!

Purna’s enthousiasme en aanpak overtuigde me van de kracht van AI. Maar wat me nog meer boeide, is hoe we deze kunstmatige intelligentie kunnen inzetten om effectief beter te verkopen.

AI for marketing 

Hoe kunnen we AI inzetten op vlak van marketing? Een zeer boeiende vraag! Niet enkel ik dacht hier zo over, het was bakje vol tijdens de talk van David Arnoux, een professionele growth hacker (dat is iemand die zich helemaal stort op de duurzame groei van een startup). Hij had het onder andere over een software die berichten kan opstellen, persoonlijk afgestemd op de afzender. De software neemt de bewoording van de afzender over door data-onderzoek en beslist zo over hoe u het best een mail begint en afsluit, welke onderwerpen belangrijk zijn, welke woorden de afzender zullen triggeren… Het programma heet Crystal Knows en wordt vandaag al gebruikt!

Een laagdrempeliger voorbeeld is Watson van IBM. Deze software voorspelt karakteristieken, noden en waarden met behulp van enkel tekst (bijvoorbeeld tweets). Zo leert u de klant beter kennen en gaat inspelen op zijn/haar wensen veel gemakkelijker. Een demo van het programma vindt u hier.

David Arnoux verwees ook naar toepassingen voor de (nabije) toekomst. Zo kan de shift ontstaan van ‘eerst shoppen dan shippen’ naar ‘eerst shippen dan shoppen’. We denken hier aan grote bedrijven zoals Amazon in de VS die beschikken over veel data van hun klanten. Wanneer iemand elke week dezelfde voeding bestelt, kan een AI voorspellen dat het de week erna ook zal besteld worden. Zo kan er al geshipt worden nog voor er besteld wordt (en voor de nood er is om te bestellen!). De AI zou op basis van de data ook kunnen weten wanneer het toiletpapier op is, het tijd is voor een nieuwe tandenborstel of wanneer uw ramen nog eens moeten gekuist worden. Mogelijkheden galore! Ik zie hier in de nabije toekomst vooral mogelijkheden in voor webshops.

Eye-opener

The Next Web opende mijn ogen op vlak van artificiële intelligentie, het ìs misschien wel de vijfde evolutie. Ik kocht al enkele boeken over hoe we AI kunnen implementeren voor onze klanten en onszelf. Volgend jaar mag The Next Web me alleszins terug verwachten!

DENK! zet momenteel nog niet in op AI maar we denken graag mee voor de beste (digitale) oplossingen voor jouw bedrijf! Contacteer ons voor vragen.