Webshop

Heeft uw bedrijf al een webshop?

Volgens een uitgebreid rapport van BeCommerce shopte maar liefst 76% van de Belgen in 2016 online, en dat voor 9,1 miljard euro. Hallucinante cijfers  die aantonen dat webshops heel belangrijk zijn in deze (digitale) economie. U kocht ongetwijfeld zelf al via 2dehands.be, bol.com of Coolbue. Tuurlijk, want het biedt ontelbare voordelen. Dus… waarom niet zelf inzetten op een online webshop?

Ja, een webshop! Enkele voordelen:

  • Het is een extra kanaal om nieuwe klanten aan te werven
  • U kunt een zeer groot assortiment aanbieden
  • Uw winkel is altijd open
  • Verkopen is goedkoper door automatisering
  • U leert het koopgedrag kennen van uw klanten

Ik ben overtuigd. Maar hoe pak ik dit aan?

We geven u graag 5 tips mee voor een goede webshop.

1. Wat verkoop ik voor wie (en met welk gevoel)? 
Start met uzelf deze basisvragen te stellen. Wie is mijn doelpubliek en hoe kan ik het juiste gevoel overbrengen op mijn site? Als u een speelgoedwinkel hebt, zal uw webshop er anders uitzien dan wanneer u kleren verkoopt. Een softwarebedrijf zal dan weer zijn klanten zich online veilig laten voelen. Maak dat de juiste emoties te vinden zijn op uw webshop.

2. Hou het eenvoudig maar aantrekkelijk
Er zijn veel webshops die zo veel navigatietools hebben, dat de producten zelf lastiger te vinden zijn. Hou het mooi en simpel. Vereenvoudig uw navigatiemenu’s in de samenstelling en in de hoeveelheid. Uw doelgroep moet in enkele seconden vinden wat hij of zij zoekt. Zorg ervoor dat uw producten over mooie foto’s beschikken, dat is namelijk het enige dat uw klanten te zien krijgen van het product.

3. Reken snel en eenvoudig af
Wat wilt u zelf doen als uw winkelwagen vol is? Zo snel mogelijk (en eenvoudig) betalen. Zorg dat enkel de essentiële gegevens worden gevraagd. Te veel webshops vragen onnodige gegevens. Hou het simpel en zo gebruiksvriendelijk mogelijk. Voorzie verschillende mogelijkheden van betalen.

4. Adverteer
Net zoals in de fysieke wereld, moet er ook hier reclame voor uw winkel worden gemaakt. Zorg er voor dat uw webshop scoort in Google en plaats advertenties op Facebook en andere sociale media. Ook e-mailmarketing is nog steeds een geschikt middel om uw verkoop te boosten. Lees hoe wij helpen bij online adverteren.

5. Doe het altijd veilig
Bij webshops komt geld kijken. Het is dus voor u en voor uw klanten heel belangrijk om alles zo veilig mogelijk te laten verlopen. Daarom moet u absoluut beschikken over een Secure Socket Layer (SSL). Dat is het meest gebruikte beveiligingsprotocol. Het zorgt voor een veilige verbinding tussen twee computers die via internet of een  netwerk verbonden zijn. U herkent SSL aan het verbindingslotje in uw browser of, in het geval van Extended Validation SSL, door een groene adresbalk met een hangslotje. SSL zorgt voor een veilige webwinkel en dat is een bijzonder geruststellende gedachte voor uw klanten.

Wilt u ook een scorende webshop? Contacteer ons, wij helpen u graag verder.