Werkt uw online marketing? Meet het!

Meten is weten. Hét motto van elke marketing guru. Of dat zou het toch zeker moeten zijn. Online marketing is namelijk zoveel meer dan alleen een buikgevoel. Harde cijfers zijn dan ook dé ideale manier om te ontdekken of jouw online marketingstrategie werkt. Van Facebook Insights tot Google Analytics: er zijn talloze gratis online marketingtools die je graag een handje helpen bij het meten en analyseren van jouw resultaten. Waar wacht je nog op?

Wat kan je doen met de verzamelde data?

The sky is the limit wanneer we spreken over een data-driven marketingstrategie. Data geeft namelijk een volledig nieuwe dimensie aan jouw verkoopstrategie. Een grondige data-analyse zorgt ervoor dat je jouw marketingstrategie kunt optimaliseren en aanpassen aan de behoeften van jouw prospects en jouw klanten. Data kan ook gebruikt worden om patronen en digitale trends op te sporen. Bovendien hebt u ook de mogelijkheid om jouw resultaten te vergelijken met de prestaties van jouw concurrenten in een uitgebreid concurrentieonderzoek.

A/B-testing is nog een andere veelgebruikte methode om de effectiviteit van meerdere advertenties en marketing campagnes te meten. Zo merkt je duidelijk welke content beter scoort. Er is echter geen exclusief recept voor succes. Online marketing is een duurzaam proces van trial and error, waarbij blijven optimaliseren essentieel is.

Welke data moet je meten?

In een vorige blogpost bespraken we het belang van éénduidige marketing doelstellingen. KPI’s of Key Performance Indicators monitoren en evalueren jouw prestaties. Die indicatoren geven meer inzicht in hoeverre bepaalde marketingdoelstellingen worden gehaald en hoe goed jouw online acties scoren. Daarbij moet je ook altijd rekening houden met jouw marketing ROI: de verhouding tussen de investeringen en de opbrengsten van een bepaalde marketingcampagne.

Jouw succes wordt meestal gemeten aan de hand van drie pijlers:

Bereik
Hoeveel unieke bezoekers krijgen jouw website of online advertentie onder ogen?

Websitebezoekers
Hoeveel mensen brengen ook effectief een bezoekje aan jouw website? Hoe lang blijven ze op elke pagina? En wat is de bounce rate?

Conversie
Hoeveel websitebezoekers hebben actie ondernomen, zoals online een afspraak maken, een dienst bestellen of simpelweg inlichtingen vragen?
Jouw hard werk omzetten in concreet cijfermateriaal? Contacteer DENK!