Blog

Waarom u emoji’s moet gebruiken

Het woord emoji en de icoontjes zelf komen oorspronkelijk uit Japan. Vandaag zijn ze echter wereldwijd bekend en kunt u er niet meer om heen. Ongetwijfeld heeft u ze al online zien passeren of gebruikt u ze (bijna dagelijks) zelf. Vaak is dat in een meer persoonlijke context, maar ook als bedrijf kunt u inzetten op emoji’s.

Wij willen ???!

Vorig jaar was er veel commotie rond de taco-emoji. Die bestond namelijk nog niet, dus verenigden liefhebbers van dit Mexicaanse gerecht zich en startten ze een online petitie. Apple gaf gehoor aan de oproep. Toen de taco-emoji gelanceerd werd, ging het internet helemaal uit de bol. Niet veel later voegde ook Android de taco toe aan hun emoji-toetsenbord. Zo ziet u maar wat een impact emoji’s kunnen hebben.

Emoji’s als marketingcampagne

Om de film Deadpool aan te kondigen, maakte Marvel grote billboards met slechts drie emoji’s. Eenvoudig, absurd en geniaal tegelijkertijd. Het succes kan verklaard worden aan de hand van twee zaken. Enerzijds waren de emoji’s geprint op een grote billboards. Moest deze campagne enkel online gevoerd zijn dan was ze snel vergeten. Daarnaast werd er gebruikt gemaakt van de ‘smiling-poop-emoji’ en dat is de meest populaire emoji op dit moment. De film werd een succes en haalde 135 miljoen dollar binnen tijdens het openingsweekend in de VS, een record. Naast Deadpool zijn er nog tal van andere bedrijven die een emojicampagne hebben opgezet zoals Domino’s, WWF en McDonalds.

Billboard film deadpool

Meer likes & shares

Ons brein pikt visuele informatie veel sneller op dan tekst. Bovendien kennen emoji’s geen taalbarrière. Iedereen snapt wat u met een lachend gezichtje bedoelt. Waarom ze zo populair zijn, is eenvoudig te begrijpen: ze zijn gewoon leuk. Facebook beloont u zelfs wanneer u emoji’s gebruikt. Wanneer u er één of meerdere toevoegt aan uw Facebookbericht, wordt die post hoger weergegeven in de feed van anderen. Ook krijgt u tot 57 procent meer likes en reacties en wordt uw bericht met 33 procent meer gedeeld. Google laat ook toe om emoji’s te tonen in titels van zoekresultaten en in advertenties. Allemaal goede redenen dus om zelf aan de slag te gaan met emoji’s.

Contacteer DENK! of beter gezegd ✉?voor een doordachte social mediacampagne.

 

Ik wil een afspraak