To nudge or not to nudge

Wat is nudging? Hoe zet je nudging in als marketingstrategie? Is het effectief? Je komt het hier te weten!

Wat is nudging?

Nudging is een methode om met ‘een klein duwtje in de rug’ bepaald gedrag te bevorderen.

Wanneer we keuzes maken doen we dat meestal eerder onbewust. Door nudging toe te passen ga je op een subtiele manier bepaalde keuzes naar voren te schuiven.

Een gekend voorbeeld is fruit dat op ooghoogte of bij de kassa wordt gelegd in supermarkten zodat mensen gezonder gaan eten.

Een ander voorbeeld: wil je ervoor zorgen dat klanten op tijd hun factuur betalen? Dit kan simpel opgelost worden door nudging. Maak je factuur persoonlijker en eenvoudiger, maak gebruik van zinnen zoals “95% van de klanten betaalt zijn factuur op tijd: waarom dat voorbeeld niet volgen?”.

Dit zijn kleine en simpele voorbeelden om nudging toe te passen. Er zijn nog tal van nudging technieken die ingezet kunnen worden om je eigen dienst of product te gaan promoten. We zetten ze eventjes op een rij.

Gamification

Gemification is het toepassen van spelelementen in een niet-game context. Bij gamification gebruik je spelelementen om gebruikers te motiveren en hun ervaring te verrijken.

Authority

Mensen gaan sneller iets doen wanneer geloofwaardige mensen het hen aanraden. Zo kan je samenwerken met een influencer om je product te promoten.

Groep

We zijn van nature aangelegd om de groep te volgen. Je denkt er wellicht niet meteen over na wanneer je op vrijwel elke webshop het knopje ‘best verkochte items’ terugziet, maar dit is ook een vorm van nudging.

Anchoring

Zorg ervoor dat je klanten eerst het duurste product te zien krijgen. Wanneer ze erna de lagere prijzen zien, zullen deze er plots een stuk aantrekkelijker uitzien.

Loss aversion en scarcity

Iedereen is bang om iets te verliezen. Onze FOMO (Fear of missing out) is zodanig groot dat we minder belang hechten aan wat we er in de toekomst zouden kunnen aan winnen. Denk maar aan al die testdagen of maanden van een bepaald product of dienst. Eenmaal dat je het gewoon bent, wil je het graag ook zo houden.

Zorg ervoor dat je product unieke eigenschappen bezit en beperkt verkrijgbaar is, iedereen zal er als de kippen bij zijn om het zo snel mogelijk in huis te halen. Het beste voorbeeld? Je boekt online een hotelkamer en krijgt te zien dat er 15 andere personen op dat moment naar dezelfde kamer aan het kijken zijn.

Decoy

Zorg voor een stiekeme afleider. Zo kan je je product aanbieden in verschillende prijsklassen. Geef je consument keuze tussen een goedkoop, een duurder product of een nog duurder product met extra voordelen. De meeste zullen het duurder product met extra voordelen kiezen, ook al hebben ze die in principe niet nodig. De extra voordelen zorgen voor afleiding. Wanneer je je consument gewoon laat kiezen tussen een goedkoop en een duur product zullen de meeste het goedkopere product nemen. Wanneer je werkt met extra voordelen, zullen ze eerder geneigd zijn om hiervoor te kiezen.

Contacteer ons

Wist je dat Peter, onze strategic advisor, specialist is in nudging? Wij helpen je graag verder met het implementeren van nudging in jouw actie, folder, website,…

Contacteer ons voor meer info!