Psychologie & webdesign, de ideale match!

Hoe voel je jou bij een bepaalde website? Het lijkt misschien een absurde vraag, maar webdesign berust op zo veel meer dan enkel de technische aspecten. Natuurlijk moet de technische opbouw en werking van een site goed in elkaar zitten, maar hou er ook rekening mee dat zelfs websites bepaalde gevoelens opwekken. Hoe zorg je ervoor dat uw bezoeker zich op z’n gemak voelt? En hoe stuur je die gevoelens?

Ga voor Z

Wie naar een website surft, heeft vaak al een bepaald verwachtingspatroon en weet welke info hij of zij zoekt. Het doel van jouw site moet dus onmiddellijk duidelijk zijn (blog, informatie, webshop,…), net zoals de navigatie op de site. Bij die navigatie hoort vrijwel altijd een over ons- en contactpagina.

De meeste mensen lezen – of beter scannen – websites in een Z-patroon. De belangrijkste content moet dus op die Z-lijnen staan. Daarom vind je logo’s vaak links bovenaan een site. Deze zorgen meteen voor herkenbaarheid. Door een heldere structuur met titels en tags te hanteren, help je  jouw bezoeker door jouw website te navigeren.

Kleuren en witruimte

Tekst helpt om het doel van jouw website duidelijk te maken, liefst ondersteund door een sterk design. Wees niet bang van witruimte. Hiermee creëer je minder chaos en is het duidelijk wat bij elkaar hoort. Bovendien laat witruimte jz toe de blik van de lezer te sturen, bijvoorbeeld naar een call to action. Ook kleuren spelen een belangrijke rol: zij wekken onbewust gevoelens op. Zo staat rood bijvoorbeeld voor passie en groen voor natuur. Blauw straalt dan weer vertrouwen uit en wordt daarom vaak gebruikt in webshops, denk maar aan Bol.com of Coolblue.

Een website is dus zo veel meer dan enkel wat online data. Het is een communicatietool dat je slim moet inzetten.

Reken op DENK! voor jouw (nieuwe) website.