Blog

Ontdek hoe influencers uw bedrijf kunnen versterken

2018 was hét jaar waarin marketeers influencermarketing omarmden. Goed nieuws: het gebruik van influencers is allesbehalve beperkt tot de retail en fashion. Hoog tijd dat ook uw bedrijf influencers inzet.

De ene influencer is de andere niet

De naam zegt ’t al: een influencer heeft influence en beïnvloedt een bepaalde doelgroep. Influencers zijn invloedrijk, actief op sociale media en bouwen een relatie op met hun volgers. Meestal bloggen ze over een specifiek thema (reizen, lifestyle, politiek, …).

We onderscheiden drie soorten influencers:

  • micro-influencers (tussen 1000 en 10 000 volgers).
  • macro-influencers (tussen 10 000 en 1 miljoen volgers)
  • mega-influencers (meer dan 1 miljoen volgers)

Bij influencermarketing maken bedrijven gebruik van de invloed van influencers om hun producten of bedrijf aan te prijzen. Influencers zorgen voor meer conversie en traffic naar de website.

Weg met reclamecampagnes?!

Influencers vervangen traditionele marketingmiddelen niet. Wel zijn ze een uitstekende toevoeging op uw huidige marketingstrategie. Influencermarketing is authentiek. Trouwe volgers hebben het gevoel dat ze een persoonlijke band hebben met de influencer, waardoor de communicatie oprecht is. Daarnaast heeft influencermarketing een lage kost, zeker in vergelijking met reclamecampagnes. Vergeet tot slot ook niet dat, vooral millennials, tot 2 uur per dag actief zijn op sociale media. Slaagt u erin de juiste influencer aan uw brand te koppelen? Dan slaagt uw campagne gegarandeerd.

Niet alleen in fashion en retail

Veel bedrijven denken dat influencermarketing enkel toepasbaar is binnen de fashion, cosmetica en lifestyle. Ja, influencers deden vooral in die branches hun intrede. Anno 2019 doet influencermarketing in de meest uiteenlopende sectoren z’n intrede. De zorgsector, bouwsector, toerisme, sport, cultuur, onderwijs en zelfs in de non-profitsector kunnen influencers ingezet worden.

Aan de slag

Influencers in uw marketingstrategie inzetten? Hou deze tips in het achterhoofd:

  • Zorg altijd voor een goede match tussen uw bedrijf en de influencer. Een influencer die samenwerkt met een bouwbedrijf, maar niks afweet van bouwen is niet geloofwaardig en valt door de mand.
  • Focus niet op mega-influencers. Micro-influencers hebben dan wel een kleiner bereik, maar zijn net daardoor nog authentieker. Bovendien hangt aan deze samenwerking een veel minder duur prijskaartje.
  • Mik altijd op een langetermijnrelatie in plaats van kortstondige samenwerkingen.

Een mooi voorbeeld is de online campagne van Artsen Zonder Grenzen, waarbij actrice en ontwerpster Veronique Leysen en acteur, choreograaf en auteur Ish Ait Hamou ingezet worden om hun boodschap te verspreiden: zwangere vrouwen in Afrika beter begeleiden.

Influencers zijn dé marketingrevelatie in 2019. Benieuwd wat influencers voor jouw bedrijf kunnen betekenen? DENK! gaat graag met jou in gesprek! Contacteer ons via jolien@denk.be.

Louise Carton, één van de gezichten van loopcommunity Ik jeune mie aan de slag als influencer.

Ik wil een afspraak