Krijg trotse(re) werknemers met jouw interne communicatie

Zit het ondernemersbloed in jouw genen? Of leerde je zich de kunst van het zaakvoeren zelf aan? In elk geval: je weet hoe belangrijk de communicatie is tussen jou en jouw klanten. Maar hoe zit het met de communicatie tussen jouw werknemers en jou? Die interne communicatie is minstens even belangrijk.

Communiceren doen we samen

Communicatie komt van het Latijnse “communicare”: iets gemeenschappelijk creëren. Wanneer we deze betekenis toepassen op een werkomgeving, kunnen we stellen dat we hier gemeenschappelijk een werksfeer creëren. Enerzijds hebben we de top-downcommunicatie waar de werkgever zaken communiceert naar de werkvloer. Anderzijds, is er de bottom-upcommunicatie waarbij u medewerkers de kans geeft om zaken te communiceren naar hogere niveaus of management. Tenslotte zien we ook de peer-to-peercommunicatie tussen de medewerkers zelf.

Wanneer de werksfeer goed zit, kunt u mooie dingen bereiken binnen uw bedrijf. We sommen enkele voordelen op van een optimale interne communicatie:

  • Trotse medewerkers
  • Minder verzuim
  • Grotere productiviteit
  • Sterkere bedrijfscultuur
  • Tevreden klanten

Goede communicatie met werknemers lijkt misschien niet moeilijk, maar het wordt best correct aangeleerd. En om het met een spreekwoord te zeggen: het is nooit te laat om te leren!

3 tips voor uw interne communicatie

Hoe pakt u nu de interne communicatie binnen uw bedrijf het beste aan? We delen enkele tips:

  • Breng alle medewerkers goed op de hoogte van de doelstellingen en resultaten van uw organisatie. Zo voelen ze zich betrokken en dat kan hen ambassadeurs van uw onderneming maken. Net zoals tijdens de klantenreis is ambassadorship hier dus belangrijk. Jouw werknemers vertellen jouw (en hun) mooi verhaal aan kennissen en dat is opnieuw mooie reclame voor jouw bedrijf.
  • Voorzie de nodige interne communicatiekanalen in de organisatie voor zowel de top-down als de bottom-up communicatie. Dat kan je doen door overlegmomenten en evaluatiegesprekken. Of heb je al eens gedacht aan een intern kanaal voor dagelijkse communicatie? Voorbeelden hiervan zijn Slack, Jabber, Yammer of Google Hangouts.
  • Laat teams van verschillende afdelingen met elkaar in contact komen. Zo zien ze wat de andere werknemers binnen het bedrijf doen. Dat leidt tot uitwisseling van kennis en verrassende inzichten. Tips en nieuwe inzichten komen vaak uit een onverwachte hoek. Het bevordert bovendien de band tussen collega’s, wat enkel een positief effect heeft op jouw interne communicatie.

Wij denken met jou mee

We schreven al dat een intern communicatiekanaal een must is in elke organisatie. Met DENK! creëerden we DENKie, een platform voor alle interne communicatie op maat van uw bedrijf. Alle werknemers, afdelingen en productiesites kunnen zo makkelijk en efficiënt met elkaar communiceren.

Info en vragen delen, problemen oplossen, opleidingen en taken beheren… met DENKie zijn de mogelijkheden eindeloos. Deel alles snel via tekst, foto of video op elk device. Altijd en overal.