Blog

Kies het juiste kanaal voor uw boodschap

Van rooksignalen en postduiven, naar computer en internet (tot geautomatiseerde bots). Communicatiemiddelen verbeteren constant maar dat heeft implicaties. Zo gaan onze posts op Facebook niet zomaar in rook op – what happens on the internet, stays on the internet – en laten we onze instagramfoto’s vrij zonder te weten bij wie ze belanden. Het is in dit digitaal tijdperk dus belangrijker dan ooit om goed te communiceren en te weten via welk (sociaal) medium dit te doen.

Twitter – geef het nog niet helemaal op!

Critici stellen dat Twitter ten dode is opgeschreven en het medium achterhaald. Voor hen zit Twitter vol met 3 B’s: boze mensen, bekende mensen en bots. Hoewel hier iets voor te zeggen is, denken wij dat het nog steeds verstandig is om een account met uw bedrijf te hebben. Het blijft een goed medium om direct contact met de klant te hebben en uw tweet kan steeds een link bevatten naar een facebookpost, instagramfoto of website. Via de gratis analyses van Twitter Analytics kunt u ook steeds zien welke content het best aanslaat bij de doelgroep.

Het stellen van vragen is hier een goede manier om te communiceren met uw publiek, u kunt ook eens experimenteren met een poll. Voeg zeker visuele elementen toe en vergeet de hashtags niet.

Facebook – nog steeds koning

Nog steeds het belangrijkste sociale medium in 2017. De belangrijkste evolutie is het gebruik van video. Lees hier waarom dit zo belangrijk is.

Hoe maakt u een ideale video voor Facebook? Idealiter duurt deze tussen de 1 en 3 minuten. De aandacht moet getrokken worden na 3 seconden en na 5 seconden moet duidelijk zijn over wat het gaat. Verder gebruikt u best snelle cuts en toffe muziek. Zorg zeker dat het kan gedeeld worden en vergeet niet te ondertitelen want de meeste mensen kijken zonder geluid.

Instagram – cool kid

Het beste moment om een instagramaccount aan te schaffen: gisteren. Of vorige maand. Of vorig jaar. Tweede beste moment: na het lezen van deze blog. Instagram is (nog steeds) hip en heeft nog wel groeipotentieel. De kracht zit hem vooral in de mogelijke betrokkenheid tussen gebruikers en merk.

Stating the obvious: de basis van Instagram zijn beelden. Kwaliteit is hier cruciaal, een instagramaccount blijft de weerspiegeling van het bedrijf. Gebruik leuke apps om uw foto’s net en professioneel te houden.

Gebruik hashtags. Kies voor populaire (#love, #friends), productgerelateerde (#droomhuis, #wonen) en plaatsgebonden (#oostende, #loveoostende). Experimenteer zeker ook met ‘verhalen’. Omdat deze na een dag verdwijnen, kan het al wat minder gepolijst. Ideaal om de sfeer binnen een bedrijf vast te leggen! Maar zoals vaak geldt ook hier: doe het met mate.

Andere

De bovenstaande social media blijven voor bedrijven de belangrijkste kanalen naast LinkedIn. Professionele content kan steeds via dit netwerk gedeeld worden. Video is hot, dus maak een account aan op Youtube om uw filmpjes te posten. Heeft uw bedrijf vooral jonge klanten? Overweeg dan Snapchat. Wenst u vooral in te zetten op customer support? Probeer dit eens via Whatsapp.

Conclusie

  • Twitter kan nog steeds nuttig zijn voor uw bedrijf, u kan meteen in gesprek gaan met uw klant.
  • Facebook is het grootste medium en verandert elke dag, zet zeker in op video.
  • Instagram kan u trouwe volgers opleveren maar wees creatief en gebruik kwaliteitsvolle foto’s.
  • Linkedin is heel handig voor het delen van professionele content.
  • Vergeet geen hashtags te gebruiken.

Wij denken graag mee over de beste social media strategie. Contacteer ons!