Inzichten met Peter De Gryse: Waarom jouw klant je beste verkoper is

Het was de afgelopen 100 jaar de best werkende marketingtool én het zal de komende 100 jaar ook de best werkende marketingtool blijven: mond-tot-mondreclame. Ontdek waarom jouw klant ook je beste verkoper is.

Een goede product experience maakt jouw klant fan

Tijdens de point of sales ontmoet je jouw klanten, of dat nu B2B of B2C is. In de klantenreis start de klant hier aan een samenwerking met jouw bedrijf, de zogenaamde product experience start hier. Meteen moeten we tijdens de Point of Sales, als ondernemer, onze klant dus flink in de watten leggen.

Wanneer de klant een goede product experience beleefd, zal de klant automatisch fan/ambassador worden van jouw bedrijf. Als tevreden gebruiker van jouw product zal hij jouw bedrijf aanbevelen binnen zijn netwerk, relaties, collega’s, familie … Hij wordt gratis vertegenwoordiger van jouw bedrijf, gewoon omdat hij zò tevreden is.

Jouw klant als geloofwaardige adverteerder

De sterkte van mond-tot-mondreclame zit hem in de geloofwaardigheid. Als een collega je vertelt dat een product het beste op de markt is, ga je zijn/haar ervaring al sneller geloven dan een advertentie die net hetzelfde vertelt.

Mond-tot-mond kent trouwens ook een digitale variant. Ook via sociale media kunnen jouw tevreden klanten zich uitlaten over hoe fantastisch jouw product is én dit kan alleen maar aangemoedigd worden. Denk er dus over na om een hashtag te lanceren die gebruikt kan worden om alle verhalen van tevreden klanten te bundelen.

Of wat dacht je van een klantentestimonial? Met een video van een tevreden klant, daalt de natuurlijke argwaan die sowieso aanwezig is bij potentiële nieuwe gebruikers zienderogen. Grote spelers als Wallmart maken hier ook optimaal gebruik van. En het levert hen schitterende resultaten op.

Zorg er dus voor dat jouw klanten fan worden en zo automatisch ambassadors worden. Ambassadorship zit qua marketing veel krachtiger dan constante Push communicatie om bij de doelgroep interesse op te wekken.

Fan van deze inzichten? Abonneer je dan zeker op ons YouTube-kanaal voor meer marketing- en communicatietips.