Mail Jolien jolien@denk.be of bel +32 59 340 280 voor meer info.

Hoe communiceer je als bedrijf in coronatijden?

De doorbraak van het coronavirus zorgde voor een ongekende situatie in zowel het dagdagelijkse als het professionele leven. Iedereen zit met heel wat vragen en er bestaat geen exacte handleiding voor het omgaan met deze situatie. Meer en meer marketeers en communicatiespecialisten vragen zich af wat te doen in deze tijden. Wij geven alvast enkele nuttige tips.

Blijf positief

Wat we je als eerste willen meegeven is dat het belangrijk is om positief te blijven, als persoon, als onderneming en als marketeer. Weerspiegel dit ook in je marketingstrategie. Zorg voor een relevante aanpak, stel je zo open en positief mogelijk op en denk goed na hoe je zal handelen.

In eerste instantie moet je up-to-date blijven over COVID-19. Vermijd het onderwerp niet maar behandel het op een doordachte manier. Informeer je goed, ga voor transparantie, durf de conversatie aangaan en probeer eerst en vooral alles binnen jouw bereik goed onder controle te houden.

Mensen eerst

Mensen eerst is een principe die altijd van kracht is maar nu nog extra naar de voorgrond moet treden. Op korte termijn is de kans groot dat de cijfers wat minder zullen zijn of dat er zelfs wat verlies wordt gedraaid. Zet dan ook niet al je middelen in op het korte termijn verhaal. Toon dat jij als onderneming gaat voor het welzijn van de maatschappij en de mensen. Klanten zullen dit respecteren en op lange termijn de gunst teruggeven.

Stel een COVID-19 team op

Om zo goed mogelijk geïnformeerd te blijven is het aanstellen van een COVID-19 team of verantwoordelijke broodnodig. Vraag enkele mensen om alles omtrent het virus op te volgen, keywords te checken en de actualiteit te bestuderen. Dit team kan communiceren naar je medewerkers, die dan op hun beurt zullen communiceren naar de buitenwereld.

Aan de hand van een COVID-team voorkom je misverstand of misinformatie. Het team zorgt voor een samenhangende strategie zowel intern als extern.

Pas je social media strategie aan

In tijden van corona is social media voor het grootste deel van de bevolking de enige vorm van een sociaal leven. Het grootste deel van jouw communicatie zal zich dus afspelen via social media. Zorg ervoor dat je social media strategie volledig afgestemd is op deze coronatijden. Negeer deze hot topic dus zeker niet. Durf erover communiceren en ga in dialoog met je community. Probeer zoveel mogelijk kleine fouten (of het verspreiden van verkeerde informatie) te vermijden.
Ga ook zeker nu niet voor een louter commerciële aanpak.

Luister goed

We mogen niet vergeten dat het coronavirus een heel delicaat onderwerp is. Veel mensen lijden onder het virus. Bij een virus als deze, die de wereld volledig in zijn greep houdt, is het belangrijk om allereerst goed te luisteren. Maak geen veronderstellingen en neem je tijd vooraleer je antwoordt op vragen. Blijf ook altijd de voorschriften opvolgen van de experts, medici, overheden en de Wereldgezondheidsorganisatie. Toon dat je jouw steentje bijdraagt bij het inperken van het virus en stimuleer je community om de maatregelen zo goed mogelijk op te volgen.

Maak gebruik van technologie

Zowel intern als extern kan je nu extra gebruik maken van technologie. Bedrijven zetten in op telewerken waardoor conference calls (al dan niet via video) noodzakelijk geworden zijn. Zorg ervoor dat ook jouw onderneming mee is in deze trend.

Probeer, indien mogelijk, een online variant te maken voor jouw product. Zet meer in op je webshop of zoek alternatieven als take-away of levering aan huis. Zo toon je aan dat je je kan aanpassen en je een extra service wil bieden.

Conclusie

  • Zorg ervoor dat je onderneming niet van de radar verdwijnt. Bedenk goed hoe je deze situatie zal aanpakken en informeer je goed.
  • Stel een team aan dat de actualiteit opvolgt. Brief je medewerkers regelmatig en zorg voor samenhang van je externe communicatie.
  • Gebruik je social media op een doordachte manier. Durf in gesprek gaan over COVID-19 maar luister goed vooraleer je antwoordt.
  • Maak gebruik van technologie. Zo kan je je klanten en medewerkers betrokken houden, zelfs tijdens de lockdown.
  • Zet mensen altijd op de eerste plaats en hou het veilig!