Mail Jolien jolien@denk.be of bel +32 59 340 280 voor meer info.

Het gebruik van #hashtags

Vandaag zijn er 3,80 miljard actieve sociale media gebruikers wereldwijd. Hierdoor wordt sociale media overspoeld met posts uit alle hoeken van de wereld over allerlei onderwerpen.
Zo wordt het vaak moeilijk om jouw bericht tot bij jouw doelgroep te krijgen én ook nog eens op te vallen.

Hashtags helpen jou hierbij al een heel eind op weg.

Wij leggen even uit wat een hashtag voor jou kan doen en lijsten enkele tips op.

#HetDoel

Het doel van hashtags is het verhogen van het bereik van jouw posts.

Dankzij hashtags worden posts gegroepeerd en in een overzicht geplaatst. Op die manier kunnen gebruikte hashtags makkelijk opgezocht worden. Herkenbare en populaire hashtags zorgen voor een natuurlijke flow naar jouw post. De hashtags worden namelijk gebruikt als zoektermen om berichten, die gerelateerd zijn aan een bepaald onderwerp, te vinden.

Wist je trouwens dat posts met hashtags 12,6% meer engagement opleveren in vergelijking met posts zonder hashtags. Dat is een bonus!

Maar let op… er zijn ook heel wat struikelblokken die je best vermijdt. Volg deze 6 tips om het maximale uit je hashtags te halen.

#Tips

Hoe haal je het meeste uit jouw hashtags?

Blog-optelling_Tekengebied 1

Gebruik herhaaldelijk dezelfde set hashtags per onderwerp. Op die manier trek je steeds het juiste publiek naar jouw posts én zal je bereik groter worden.
Bv. Post je over leuke eetplekjes in Oostende? Ga dan voor hashtags zoals  #foodoostende #visitoostende #foodielife.

Wil je jouw doelgroep verbreden? Ga na welke gerelateerde hashtags er nog zijn en zoek uit of die het gewenste publiek bereiken. Bv. #hotspotoostende #loveoostende

Blog-optelling-02

Gebruik verschillende sets van hashtags per platform. Je bereikt namelijk steeds een (gedeeltelijk) andere doelgroep. Bovendien worden er per kanaal andere hashtags gebruikt.
Het Facebook platform maakt het minst gebruik van hashtags, daar zal je hashtags eerder gebruiken om een gevoel of een plaats/ evenement te delen bij jouw post. De gebruikers op LinkedIn gebruiken vaak formelere en werkgerelateerde hashtags, terwijl je op Instagram speelsere hashtags terugvindt. Als laatste Twitter, daar zal je scoren met zeer actuele, trending hashtags.

Bv. Facebook #WeekendjeOostende; Instagram #LoveOostende; LinkedIn #StadOostende; Twitter #FFO2021

Blog-optelling-03

Een hashtag moet makkelijk en herkenbaar zijn zodat anderen het zullen onthouden en zelf ook gebruiken. Hoe zorg je hiervoor? Maak gebruik van de KISS-methode: Keep It Short and Simple!
Nog een voordeel van korte en duidelijke hashtags: er worden minder/geen spelfouten gemaakt.

Bv. #LoveOostende en #VisitOostende, niet #WeekendjeWegInOostende

Blog-optelling-04

Bij het gebruik van een hashtag wil je dat mensen bij jouw post (en zo ook bij jouw brand) terechtkomen. Posts met té algemene hashtags gaan verloren in een zee van posts. Denk maar aan de hashtag #travel, die op dit moment 523 miljoen berichten heeft. Ga dus voor een specifiekere hashtag in plaats van een algemene, extreem populaire hashtag!

Met niche hashtags is het meteen duidelijk waar de hashtag naar verwijst en komt jouw bericht terecht in een duidelijk overzicht van een gerichte zoekopdracht. Maak het ook niet té specifiek, anders wordt de hashtag irrelevant en gaat het nut van hashtags verloren.

Idealiter heb je een goede mix van populaire en niche hashtags. We gaan verder op het vorige voorbeeld, jouw goede mix kan hier zijn: #loveoostende #stadaanzee #staycationbelgium #belgiumtrip #oostende

Blog-optelling-05

Een exclusieve hashtag voor jouw merk boost jouw herkenbaarheid als merk. Dit hoeft niet jouw merknaam te zijn, het kan ook een slogan zijn. Bovendien komen op die manier alle posts gerelateerd aan jouw brand in één overzicht.

Blog-optelling-06

Uit onderzoek blijkt dat posts met vier tot zeven hashtags gemiddeld het beste resultaat opleveren. Hier geldt dus kwaliteit over kwantiteit!

 

Nog eens heel kort samengevat: zorg dat jouw ± 6 hashtags relevant en duidelijk zijn, dat ze aangepast zijn aan het platform waar je post, dat je een unieke hashtag maakt én gebruikt voor jouw brand en dat je een goede mix van niche & bekende #’s gebruikt.

Hulp nodig van de DENK!-social media experts? Stuur een mailtje naar jolien@denk.be of bel ons op 059 340 280.