Het ABC van UGC

Het waarom van gebruikersreviews onder de loep genomen

UG.. wat? UGC! User Generated Content. Of content gemaakt door de eindgebruiker en niet door de marketingploeg. Denk bijvoorbeeld maar aan een recensie op youtube of iemand die een recensie schrijft op een veelbekeken forum.

Waarom UGC?

Tegenwoordig heeft zo’n 30% van alle internetgebruikers adblockers staan op hun apparaten en dit cijfer stijgt nog elke dag. Dat is 1/3de van alle potentiële klanten dat jouw advertenties niet te zien krijgt.

Door de overload aan reclame die we constant binnenkrijgen, weet de overige 2/3de ook al helemaal niet meer welke reclame nu nog te geloven. Wel vertrouwen heel wat mensen op de mening van anderen en gaan consumenten hier naar op zoek voordat ze een aankoopbeslissing nemen.

Positieve reacties van tevreden gebruikers kunnen dus nog veel meer tevreden gebruikers opleveren.

UGC

Hoe zorg ik voor UGC?

UGC hoeft helemaal niet veel werk te zijn en jouw kunt er zo ver in gaan als je zelf wilt. Het kan vaak al zo simpel zijn als een Facebookpagina hebben waarop jouw bedrijf reviews kan ontvangen en beantwoorden. Of je kunt een e-mail sturen naar uw gebruikers met de vraag om het product of de dienst te beoordelen op jouw website.

Je kunt gebruikers ook stimuleren om een post te maken over jouw product of dienst door bijvoorbeeld het lanceren van een hashtag. Een post koppelen aan een wedstrijd werkt ook nog altijd.

Een andere vorm van UGC is influencermarketing. Hier promoten socialmedia-gebruikers met een groot publiek uw product of dienst. Maar daar stopt het niet! UGC heeft duizend-en-één creatieve toepassingen die op evenveelmanieren positief kunnen zijn voor jouw bedrijf.

Zijn er dan geen risico’s verbonden aan UGC?

Veel bedrijven hebben nog schrik van UGC, omdat de uitkomst altijd onverwacht is. Vaak kan een slechte review dan ook schade toebrengen aan het imago van het bedrijf. Je kunt hier best zo tactvol mogelijk op reageren en naar een oplossing zoeken of een uitleg verschaffen. Zo zien toekomstige gebruikers ook dat ze zullen gehoord worden, mocht er toch een probleem zijn. Na het opvolgen van een probleem, kan de voordien ontevreden gebruiker ook een rechtzetting plaatsen. Wees dus niet bang voor negatieve UGC, maar zie het als een kans.

Zin gekregen om in te zetten op UGC? Contacteer ons via jolien@denk.be.