Blog

Facebookupdate: kijk hoe uw concurrenten adverteren (en andere nieuwtjes)

Elke dag verandert er wel iets bij Facebook. Vaak gaat het om kleine dingen waar we geen aparte blogpost aan wijden, maar soms heeft een nieuwe update grote invloed op de gebruikers (en bedrijven!). We overlopen 3 veranderingen die een (al dan niet grote) invloed op uw Facebookgebruik kunnen hebben.

1. Een cirkelvormige toekomst

Profielfoto’s zijn niet langer vierkant! Strikt genomen is dat geen nieuwtje, want Facebook verandert de vorm van de foto’s al een jaar stukje bij beetje. Maar de vorm van onze profielfoto veranderde pas vorige week en daarom durven we dit topic in deze blogpost opnemen. Facebook gaat met de cirkelvormige profielfoto’s andere social media zoals Twitter, LinkedIn, Snapchat en Instagram achterna.

Op zich niets om van wakker te liggen (integendeel, wij vinden het een visuele verbetering). Het enige probleem is dat deze verandering nog niet volledig is doorgevoerd. Zo zal u via de mobiele app wel alle paginaprofielfoto’s in een cirkel zien, terwijl u de hoekige versie merkt via desktop. Wij raden aan om uw pagina zeker eens te checken op verschillende apparaten om te zien of uw foto overal visueel aantrekkelijk is. Wat onprofessioneel als uw logo/merknaam niet helemaal binnen de cirkel past, toch? Via deze photoshop-template kunt u uw foto zelf aanpassen.

2. Gedaan met uw socialmedia-verslaving? Beheer uw tijd op Facebook en Instagram

Begin deze maand kwam Facebook op de proppen met een tool die helpt met het timemanagement op Facebook en Instagram. Deze tool beschikt over een activiteitendashboard, een dagelijkse reminder én een nieuwe manier om notificaties te limiteren. De tool komt er in samenwerking met gezondheidsexperts, academici en een eigen researchteam. Facebook wil hiermee de gebruikservaring van beide apps ‘intentioneel, positief en inspirerend’ houden. Waarschijnlijk zullen er ook achterliggende redenen meespelen. Zo kondigden Apple en Android al aan een dergelijke functie te ontwikkelen. Beter het zelf eerst aanbieden natuurlijk!
tools timemanagement instagram facebook

Via de tool kunt u per dag uw gemiddelde tijd zien op Facebook en Instagram. U kunt er ook instellen hoeveel tijd per dag u wilt spenderen aan beide apps. Wanneer deze tijd bijna overschreden wordt, volgt er een melding. De tool laat u tenslotte notificaties dempen, zo krijgt u voor een zelf te kiezen periode geen notificaties binnen. Handig wanneer u zich moet focussen of wanneer u er gewoon even geen zin in heeft. Deze tool is nog niet beschikbaar in België maar zal hoogstwaarschijnlijk een van de komende dagen online komen. Via ‘instellingen’ zult u deze functies terugvinden maar let op: dat kan wel eens heel confronterend worden!

3. Zo adverteert uw concurrentie

Adverteren via Facebook heeft veel voordelen. Een van de voordelen is dat u kunt adverteren naar specifieke doelgroepen. Stel, u heeft een sportwinkel en voor een bepaalde advertentie wenst u enkel mensen aan te spreken die interesse hebben in tennis. Of u wilt enkel mensen bereiken die uw website al eens een bezoekje brachten. Dat kan perfect: enkel mensen die affiniteit hebben met tennis of eerder uw website bezochten, zullen dan uw boodschap te zien krijgen, niemand anders. Zo’n soort post noemen we een ‘dark post‘ omdat deze nergens terug te vinden is op de bedrijfspagina.
Omdat deze posts nergens te vinden zijn, hadden we tot voor kort het raden naar de advertising van pagina’s. Met de negatieve kritiek op de transparantie van Facebook (denk maar aan de rol van Facebook tijdens de verkiezingen in de VS en de inmenging van de Russen hierin), is daar verandering in gekomen. Om adverteerders met dergelijke verkeerde bedoelingen te monitoren, voegde Facebook de knop ‘Informatie en advertenties’ toe aan elke merkpagina.
Deze transparantie is een belangrijke bron om strategieën af te kijken bij de concurrentie, of op z’n minst om inspiratie op te doen.

Ik wil een afspraak