Het was onlangs feest ten huize Zuckerberg; Facebook vierde z’n verjaardag! Vijftien jaar na oprichting is het platform ingeburgerd in zo goed als elk huishouden én kreeg het de afgelopen jaren af te rekenen met de nodige schandalen (lees: datalekken) waar zélfs wij het warm van kregen.
Ondanks die negatieve publiciteit blijft advertising op Facebook nog steeds een fantastische marketingtool. Ook Niels, Digital Marketeer bij DENK! is fan. Hij legt enkele basisprincipes bloot.
Targeting
Facebook advertising laat je toe erg specifiek te targeten op je doelgroep. Facebook weet wat je eet, luistert, studeert en waar je woont, werkt of op reis gaat. Gegevens die je kunt gebruiken om je doelgroep samen te stellen.
Sceptici hebben kritiek op het vergaren van die data, wij vinden het net handig dat advertenties gepersonaliseerd zijn. Advertenties kun je niet tegenhouden, waarom dan niet meteen van producten die je interessant vindt?
Facebookgebruikers zitten niet met een koopintentie op het platform. Facebook advertising speelt in op impulsaankopen en zorgt voor gewenning en branding van een product of dienst. Dit vergt een andere strategie!
Facebook nam kleine broertje Instagram over in 2012. Je kunt de Facebook Ads Manager ook gebruiken om op Instagram te adverteren. Weet wie je wil bereiken, en waar die doelgroep actief is. Lifestylemerk? Vergeet Facebook, Instagram is where the magic happens.
Meten is weten
Advertentiecampagnes zijn meetbaar. Je kent de click-through-rate van je campagne (hoeveel mensen doorklikken), de betrokkenheid (reacties en delen), voor welke doelgroep de campagne wel of niet werkt, etc. Test je campagnes grondig uit en gebruik de meetresultaten vóór je grote budgetten uitgeeft aan een slechte campagne. Wijzig één variabele per campagne om erg nauwkeurige inzichten te krijgen.
Pixel does the trick
Niet alleen fotografen of graphic designers denken in pixels. Jawel, ook Facebook gebruikt pixels. De Facebookvariant van pixels is een stuk code die je inbouwt op jouw website, waardoor je het profiel en surfgedrag van bezoekers op je website in kaart kunt brengen. Nog geen pixel op jouw website? Je bouwt ‘m best meteen in!
Kill your darlings
Dé tip voor beginnende schrijvers: kill your darlings. Gooi álle overbodige tekst en informatie overboord. De regel was vóór de komst van Facebook al ontzettend relevant en won met de groei van online communicatie alleen maar aan belang.
Vermijd onnodige informatie, hou tekst zo kort mogelijk, en publiceer geen énkele post zonder aantrekkelijke visual of video. Letterlijk géén! Hanteer de ‘less is more-regel’ ook bij de kwantiteit van je posts. De ideale postfrequentie is 2 à 4 posts per week. Te veel posts worden als storend ervaren en hebben een omgekeerd effect.
Social media zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. En ook niet uit uw marketingaanpak. Je hoeft echter niet op elk platform aanwezig te zijn om online te scoren. Bekijk op welke social mediakanalen uw doelpubliek het meest actief is en maak op basis daarvan gerichte keuzes.
Wil je aan de slag met Facebook Advertising? Niels helpt je graag verder! Maak een afspraak via niels@denk.be. We werken graag de geknipte marketingstrategie uit voor jouw bedrijf!