Blog

E-mailmarketing in tijden van GDPR

De Europese hoogdag voor privacy komt eraan. Op 25 mei 2018 gaat de veelbesproken GDPR eindelijk in voege. De General Data Protection Regulation heeft vast geen voorstellingsronde nodig: als doorgewinterde ondernemer of marketeer weet u dat deze nieuwe privacywetgeving ook op uw bedrijf van toepassing is. Maar wat verandert er precies? En hoe pakt u uw e-mailcommunicatie nu aan?

De nieuwe wetgeving heeft op veel subdomeinen invloed, maar wij blijven als goede schoenmakers bij onze leest. Als marketingbureau hebben we het in deze blog enkel over de veranderingen bij e-mailmarketing. We merken dat er bij onze klanten nog vaak onduidelijkheid is over hoe ze precies mailadressen moeten verzamelen, wat ze kunnen doen met de bestaande e-maillijsten en wat de gevolgen zijn wanneer ze de wetgeving niet naleven. Hoe u verder GDPR-compliant kunt zijn, laten we over aan de kenners. Download hier het stappenplan van de Belgische Privacycommissie.

Gehoorzamen zult u
Hoe erg is het als mijn e-mailmarketing niet helemaal volgens het GDPR-boekje verloopt?

Wij raden alleszins aan om binnen de lijntjes te kleuren. Wanneer verzamelde data niet goed wordt beheerd, een serieus datalek niet gemeld wordt of u als bedrijf geen risico-assessment houdt, kan de boete tot 2% van uw globale jaaromzet inhouden. Voor ernstige misstappen kan dat bedrag zelfs oplopen tot 4%. Waarschijnlijk zullen deze afschrikwekkende boetes nog niet voor morgen zijn, maar better safe than sorry!

Koning e-mail op zijn troon

In de breedste zin kan elke e-mail die u stuurt naar een lead of klant worden beschouwd als e-mailmarketing. Wij vinden echter dat deze vorm van marketing pas slaagt als er nieuwe klanten aangeworven worden of als bestaande klanten overtuigd worden om iets te kopen. Een grote uitzondering hierop is de elektronische nieuwsbrief. Hiermee onderhoudt en verbetert u namelijk de relaties met uw klanten. Een geslaagde nieuwsbrief ronselt prospects én krikt het bedrijfsimago op.

Hoe meer e-mailadressen, hoe beter!

Dat was in iedere geval vroeger het devies. Dat heeft als gevolg dat niemand nog de oorsprong van zijn e-mailadressen kent. Bovendien werden deze adressen vaak aangekocht of geruild. Herkenbaar? Waarschijnlijk kreeg u zelf ook al e-mails waarvan u zich afvroeg hoe ze in godsnaam bij u belandden. Met dat soort praktijken maakt de GDPR korte metten. Vanaf nu mag er enkel gemaild worden als er ondubbelzinnig toestemming wordt gegeven. Maar hoe begint u hieraan?

Uw e-mailmarketing met een concreet stappenplan

De basis van GDPR bij e-mailmarketing is simpel: u mag enkel commerciële e-mails sturen naar adressen die u daar expliciet toestemming voor gaven. Schrijf dus uw lijsten aan vòòr 25 mei 2018 met de vraag of u hen mag blijven contacteren. Omdat we van lijstjes houden, stelden we een concreet stappenplan op.

  • Schrijf al uw klanten aan met de vraag om hen te mogen blijven contacteren.
  • Voorzie een opt-in. Hiermee geeft de eigenaar van een e-mailadres expliciet en aantoonbaar toestemming voor het ontvangen van uw e-mail. Deze opt-in mag niet vooraf aangevinkt zijn of deel uitmaken van de Algemene Voorwaarden. Zorg ook dat deze ergens geregistreerd wordt zodat u kan bewijzen dat u deze rechtsgeldig bekwam.
  • Communiceer waarvoor de data wordt gebruikt, zo moet duidelijk worden met welk doel u gegevens verzamelt. Voor elk apart doel dient u een aparte opt-in te voorzien.
  • Bij de inschrijving moet duidelijk zijn wie de verwerkingsverantwoordelijke en de verwerker is (Het verschil wordt hier duidelijk uigelegd).
  • Laat duidelijk weten hoe u kunt uitschrijven.

Tussen haakjes 

  • Deze regeling geldt enkel voor commerciële e-mailmarketing, dus niet voor transactionele e-mails (B2B).
  • U kan commerciële mailings blijven versturen naar info@-adressen.
  • Er zijn nog een aantal grijze zones. Vooral één zin wordt vaak verkeerd geïnterpreteerd: the processing of personal data for direct marketing purposes may be regarded as carried out for a legitimate interest”. Als u een goede reden heeft, mag u dus wel mailen zonder eerst toestemming te vragen. Wij zijn geen juristen, maar die reden zal voor de GDPR-commissie wel héél goed moeten zijn.

Hét grote voordeel

Omdat er vanaf nu altijd een opt-in nodig is, zullen veel mailinglijsten enorm slinken. Wij bij DENK! zijn hier echter niet (langer) door gefrustreerd, want er is een héél groot voordeel. Iedereen die we vanaf nu mailen, is écht geïnteresseerd in DENK! en onze projecten.

Komt u in onze waardevolle lijst? Vul hier snel uw e-mailadres in.

Wenst u meer info over de invloed van GDPR op uw e-mailmarketing? Eens samenzitten hoe u nu best uw marketingstrategie aanpakt? Contacteer ons.