Mail Jolien jolien@denk.be of bel +32 59 340 280 voor meer info.

Don’t push people to where you want to be, meet them where they are.

Ergens toebehoren, het is een oeroud instinct. Ondanks de eeuwenlange evolutie is ‘ergens toebehoren’ nog steeds een groot aspect van ons menselijk bestaan. Door hierop in te spelen stil je niet alleen de honger van de consument, ook zal jouw bedrijf ervan openbloeien.

 

De drang naar community’s

Mensen behoren graag tot een groep. Die behoefte of drang vindt zijn oorsprong duizenden jaren geleden. Als jager-verzamelaars hadden we anderen nodig om te overleven. Ook vandaag bestaat nog steeds de onveranderlijke behoefte tot verbinding. We willen erbij horen.

 

Voordelen van community’s voor je bedrijf

Waar andere gebieden van marketing focussen op het verwerven van meer klanten, stelt community marketing alles in het werk om de relatie met bestaande klanten te verbeteren. Dit is een belangrijk aspect binnen je bedrijf. Zo is er de bekende 80/20 regel. De regel die stelt dat 80 procent van de omzet van een bedrijf uit de top 20 procent van een klantenbestand komt. Als bedrijf heb je er dus baat bij om je werknemers vast te houden. Uit onderzoek is ook gebleken dat werknemers behouden veel kosten efficiënter is dan telkens nieuwe klanten te verwerven.

 

80% of marketers indicate that building brand community has increased traffic.

 

Als bedrijf sta je sterker in je schoenen als je een groot draagvlak hebt. Mensen vormen van nature al community’s rond gemeenschappelijke overtuigingen en passies. Denk maar aan de vele Facebookgroepen, fora, kanalen, bijeenkomsten… Als je merk dit ondersteunt val je op en connecteer je beter.

Ook klanten en fans komen maar al te graag samen om te praten over hun ervaring met jouw product of dienst. Spoor hen aan! Creëer die veilige en bovendien monitorbare omgeving zodat de leden een topbeleving ervaren die everlasting blijft.

 

 

We geven graag 7 tips mee om een community uit te bouwen:

1/ DENK voor je begint
Waar sta jij voor als merk? Wat is je visie, missie, … Welke community wil je opbouwen? Kijk goed rond welke community’s er al bestaan. Als klein merk ga je beter niet concurreren met een community van een gigant.

2/ Speel in op de behoefte van de consument
Weet wat je publiek wil. Dit is één van de belangrijkste vraagstukken doorheen jouw bedrijf. Ook bij het oprichten van een community moet je te weten komen wat jouw publiek wil. Let op! Het is een sociale en dynamische groep! Wees dus altijd flexibel.

3/ Leg een focus
Wees geen Zwitsers zakmes, ga geen 20 community’s opstarten. Focus op bepaalde interesses waarin je diepgang kan creëren.

4/ Communiceer met je doelgroep
Wees zoals altijd transparant in je communicatie. Communiceer open en ga in op vragen en kritiek. Zo creëer je een hechte band en weten mensen dat ze op jou kunnen rekenen.

5/ Speel in op het groepsgevoel
Het fameuze groepsgevoel kan pas ontstaan als de community dezelfde normen en waarden heeft. Symbolen spelen daarbij een enorme rol. Denk maar aan Apple met de appel als bekend logo of aan een nationaal volkslied. Dat zijn allemaal bindende factoren die elk lid trots met zich meedraagt.

6/ Beloon je leden
Mensen krijgen graag cadeautjes. Naast een welgemeende interesse willen mensen ook beloond worden voor hun inbreng in de community. Dit hoeft niet altijd duur te zijn. Het is het emotionele dat telt. Zaken zoals een boek, een sleutelhanger, een kaartje, … zijn leuke extra’s.

7/ Wees realistisch en hou vol
Hou vol! Verwacht niet dat al je klanten onmiddellijk staan te springen om deel te nemen aan jouw community. Het is een werk van lange adem, maar je zal er overduidelijk worden voor beloond.

Wil je zelf een community opstarten en zit je met vragen? Contacteer ons, we helpen je graag verder!