Onze favoriete meet-tools

Bij DENK! zetten we sterk in op digitale marketing. Hoewel we geloven in de kracht van analoge en gedrukte media, biedt digitale marketing één zeer groot voordeel.

Meten is weten

Wanneer je een advertentie in een krant of magazine plaatst, weet je niet wie deze zal bekijken. Levert de advertentie meer verkoop / klanten op? Zo ja, hoeveel en welke soort klanten? We kunnen er enkel naar gissen. Bij digitale marketing ligt dat  helemaal anders. Hier zien we meteen de ROI (return on investment). Francis Bacon schreef het al in de 16e eeuw, onze digital marketeer Niels zegt het nu: “Knowledge is power”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Als we weten wanneer iemand klikt op een advertentie, hoe lang die ernaar kijkt en of hij/zij het product al dan niet koopt, wordt marketing heel interessant. Als we daarenboven geslacht, leeftijd en woonplaats weten, kan heel gericht geanalyseerd en bijgevolg geadverteerd worden.

Maar hoe gebeuren deze analyses? We vroegen Niels welke tools hij hiervoor het liefst gebruikt.

1. Google Analytics

Deze dienst van Google blijft de belangrijkste monitortool voor marketeers. Hier vind je gedetailleerde statistieken van uw website. Zo vormt er zich een duidelijk beeld van bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaven. Ook de ROI voor advertenties wordt hier duidelijk in kaart gebracht. We kunnen onder andere het aantal bezoekers van een website nagaan, het aantal paginaweergaven en de gemiddelde tijd op de site. Wanneer de gebruiker ook ingelogd is met een google-account, is er bovendien zicht op leeftijd, geslacht en woonplaats.

2. Facebook Analytics

Bij Google Analytics kunnen we zien welk verkeer op een site komt via Facebook (of een ander sociaal medium). We krijgen echter geen beeld van iemand zijn likes, interesses of groepen. Hier komt Facebook Analytics handig van pas. Via deze tool hebben we meteen zicht op hoe een bepaalde campagne scoort en bij welke doelgroep.

3. Hotjar

Deze set van analytische tools helpt verder kwalitatieve data te verzamelen. Het inzicht in bezoekersgedrag wordt hier onder andere via een heatmap (warmtemap) in kaart gebracht. Zo kan je nagaan waar de bezoekers het meest (rood) en minst (blauw) klikken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Google optimize

Google Optimize helpt je de perfecte website bouwen aan de hand van AB testing. Je kan verschillende variaties van jouw website testen en nagaan welke de beste gebruikservaring oplevert.

Ook voor jou?

Deze tools zijn makkelijk beschikbaar, maar ermee kunnen werken is een ander paar mouwen. Gelukkig hebben we een geboren digital marketeer in huis die alle gegevens goed kan interpreteren en vertalen naar de noden van de klant. Wilt u ook inzetten op digitale marketing?

Aarzel dan niet om ons te contacteren.