Blog

Hero, Hub en Hygiene: een contentstrategie die werkt

Hero, Hub en Hygiene, ofwel het 3H-model. Google bedacht deze strategie om het succes van YouTube te vergroten, maar tegenwoordig wordt het 3H-model ook vaak toegepast in contentmarketing.
Ontdek hier hoe.

3 H-model driehoek

Hero

Met deze content begint het allemaal. Een paar keer per jaar pakt u groot uit met sterke campagnes en emotionele verhalen. Hier kruipt het meeste budget in. Het doel: viraal gaan en veel aandacht krijgen. Dat is geen makkelijke opgave, maar concentreer u vooral op emoties zoals verwondering en humor. Denk bijvoorbeeld aan het reclamefilmpje van Volvo Trucks met Jean Claude Van Damme die een ‘epic split’ doet. Dat herinnert u zich vast wel.

Hub

Hub content adresseert een specifiek doelpubliek. Er wordt regelmatig gepost zodat geïnteresseerden exact weten waar en wanneer er content verschijnt. Het uiteindelijke doel is dat zij hier zelf actief naar op zoek gaan. Om het duidelijk te houden, blijven we bij Volvo Trucks als voorbeeld. Hun specifiek doelpubliek bestaat uit mensen die geïnteresseerd zijn in vrachtwagens of er zelf mee rijden. Op YouTube maakt Volvo Trucks de reeks “Welcome To My Cab” waarin ze de meest spectaculaire en customized trucks laten zien. Iets wat hun doelpubliek zeker zal aanspreken.

Hygiene

Onder hygiene content wordt verstaan: content die elke dag relevant is, uitleg geeft en vragen beantwoordt. Voorbeelden daarvan zijn tutorials of how-to-videos. Naar deze content wordt vooral gezocht met gebruik van zoekmachines. Zo vindt u op de website van Volvo Trucks volledige handboeken per model vrachtwagen. Olie of een band vervangen? U heeft het zo gevonden.

Contentplanning volgens 3H-model

Contentplanning

Hoe stelt u nu een contentplanning op aan de hand van dit 3H-model? Omdat hero content meestal duur is en het om grote campagnes gaat, kunt u dat maar twee tot drie keer per jaar realiseren. Hub content daarentegen moet u een paar keer per maand of wekelijks posten. Hygiene content is altijd relevant en zou bijna dagelijks moeten beschikbaar zijn.

Een volledige contentplanning bedenken en opstellen is natuurlijk een werk van lange adem. DENK! helpt u daar graag bij. Zin in meer content? Contacteer ons dan!