De snelheid waarmee digitale media de marketingwereld dooreen heeft geschud is óngezien. Printmedia kreeg klappen, dat staat vast. Maar wil die grote digitale shift zeggen dat printmedia voorgoed verleden tijd is? Absoluut niet! We namen beide mediavormen onder de loep en bundelden de 4 grootste voordelen van printmedia én digitale media.
Voordelen print
- Grote geloofwaardigheid
- Prikkels met hogere ROI
- Ideaal voor complexe informatie
- De droge cijfers: print werkt
Voordelen digitale media
- Meer engagement
- Digitale media is goedkoop
- Groter bereik
- Digitale media als een lab
4 voordelen van printmedia
1. Grote geloofwaardigheid
Stel je voor dat je over een willekeurig onderwerp meer te weten wilt komen, en die informatie 100% correct moét zijn. Kies je dan voor Wikipedia, of voor de bibliotheek? Die laatste, jawel. Papieren drukwerk als een flyer, catalogus of brochure wordt door de consument nog steeds als betrouwbaarder gepercipieerd. De boodschap mag krák dezelfde zijn, je geloofwaardigheid op printmedia is groter dan op digitale media.
2. Prikkels met een hogere ROI
Printmedia doet een beroep op je zintuigen. Magazines of leaflets kan je vastnemen, voelen en zelfs ruiken. Hoewel we ons er niet bewust van zijn, zorgen die zintuigelijke prikkels ervoor dat je lichaam nog meer gefocust is op wat je leest of ziet en zal de boodschap meer impact hebben. Prikkels met een hogere ROI als gevolg.
3. Ideaal voor complexe informatie
Digitale media is een snel en vluchtig medium: ideaal voor korte publicaties en gebalde informatie. Wil je diepgaande en complexe informatie doorgeven aan de consument over jouw productgamma of aanpak? Kies dan voor printmedia. De informatie leest makkelijker én blijft nadien langer hangen. Ook tijdens het lezen kan je de aandacht van lezers langer vasthouden. Digitale advertenties hebben af te rekenen met een stroom aan pop-ups, computermeldingen en andere afleidingen.
4. Geloof de cijfers: mensen houden van printmedia
Printmedia worden nog steeds mássaal gelezen. Ja, de digitale revolutie is de marketingwereld met veel geweld binnengekomen, maar de cijfers liegen er niet om. Héél veel mensen houden nog steeds van printmedia. Veel bedrijven investeren massaal in digitale media. En maar goed ook, maar gooi printmedia niét overboord!
4 voordelen van digitale media
1. Meer engagement
Moeten we het nog zeggen? Het potentiële engagement van consumenten is een pak groter via digitale media. Tekst is voorzien van handige call-to-actions, je klikt in één seconde door naar de website van een adverteerder of kan rechtstreeks reageren op wat je ziet.
2. Kleiner budget
Misschien wel hét belangrijkste voordeel van digitale media ten opzichte van printmedia: de kostprijs. Online campagnes zijn een (heel) stuk goedkoper. Wil je als bedrijf een brandingscampagne opzetten om top of mind van je doelgroep te zijn? Kies dan voor digitale media, absoluut! Het nodige budget is veel kleiner (als je het doordacht inzet!) én je zal gegarandeerd meer resultaat boeken.
3. Groter bereik
De digitalisering van media leidde ertoe dat we ons doelpubliek plotsklaps gigantisch zagen groeien. Het wordt veel eenvoudiger om mensen overal ter wereld te bereiken, én om die mensen via heel gerichte campagnes te bereiken.
4. Digitale media als een experimenteerlab
Digitale media is snel en vluchtig. Dit brengt nadelen, maar ook voordelen met zich mee. Door hun snelheid kan je met digitale media veel sneller inspelen op het moment. Bovendien kan je experimenten, en uittesten wat voor jouw bedrijf werkt. Printmedia geeft een langere levenscyclus. Je moet er met andere woorden meteen boenk opzitten.
De komst van digitale media wil absoluut niet zeggen dat printmedia dood is. Integendeel, afhankelijk van je strategie en doelstelling is printmedia misschien wel de way-to-go voor jouw volgende marketingcampagne. Kunnen wij jou helpen tot de ideale mix te komen? Stuur dan een mailtje naar info@denk.be.