Blog

10 tips voor een animatiefilmpje

Een animatiefilmpje of infomotion brengt uw informatie tot leven. Dat kan van pas komen wanneer u complexe verhalen of ‘saaie’ data wilt delen. Bovendien maakt video nu al een groot deel uit van sociale media en dat zal alleen maar toenemen de komende jaren. Daarom vroegen wij onze graphic designer Sebastiaan om enkele tips te delen rond animatiefilmpjes.

Betrek kijkers bij uw verhaal

Een animatiefilmpje stelt vaak problemen voor van consumenten en reikt dan mogelijke oplossingen aan zoals uw product of dienst. Het is ook een leuke manier om uw statistieken levendiger voor te stellen. Maar het is belangrijk om altijd een verhaal te vertellen. Zo geraakt uw kijker betrokken bij uw video en zal deze sneller onthouden.

Script

Een sterk verhaal begint bij een goed script. Denk na over uw boodschap en op welke manier u die wilt brengen. Teken eventueel een storyboard om alles al eens visueel voor te stellen. Geen zorgen, u hoeft geen eersteklas tekenaar hiervoor te zijn, simpele schetsen met stokfiguurtjes zijn voldoende.

Opbouw & structuur

Elk verhaal heeft structuur nodig. Focus voor uw animatiefilmpje concreet op:

  1. Het probleem – omschrijf de zorgen van uw consumenten (0:00-0:20)
  2. De oplossing – vertel hoe uw product/dienst die zorgen kan wegnemen (0:20-0:25)
  3. Hoe werkt het – beschrijf kort hoe uw product werkt (0:25-0:50)
  4. Een call to action – welke actie moeten mensen hierna ondernemen (0:50-0:60)

Vergeet geen call to action toe te voegen

Stap vier is waarschijnlijk het meest essentiële gedeelte van uw video. Zonder een call to action weten kijkers niet wat ze vervolgens moeten doen. U kan uw product nog eens in één regel opsommen, uw contactgegevens vermelden en eventueel een speciaal aanbod doen om uw kijkers te overtuigen uw product of dienst te kopen. Gebruik actieve werkwoorden zoals: contacteer, bel, bestel, vraag uw offerte aan, enz.

Investeer in een goede voice-over

Uw animatiefilmpje mag er nog zo geweldig uitzien, wanneer uw audio van slechte kwaliteit is en krakerig klinkt, zal het geen goede resultaten opleveren. De voice-over moet u professioneel aanpakken. Schakel iemand in met ervaring die voor u de juiste toon kan neerzetten.

Muziek en geluidseffecten

Muziek zet de juiste stemming. Een vrolijk of eerder een verdrietig deuntje verandert meteen de hele setting. Zo kan u bijvoorbeeld gaan voor een sombere stemming wanneer u het heeft over het probleem maar overschakelen naar iets vrolijker wanneer u de oplossing aanbiedt. Om uw verhaal extra auditief te ondersteunen, kunt u ook gebruik maken van geluidseffecten. Zo kunt u gebruik maken van een whoosh als er iets in beeld vliegt of een plop wanneer iets verschijnt. Gebruik deze wel met mate.

Animatie is ondergeschikt aan het geheel

Het recept voor een geweldig animatiefilmpje is de perfecte mix tussen muziek, tekst en animatie. Alles moet elkaar ondersteunen en naar een hoger niveau tillen. Maak uw visuals niet te ingewikkeld. Als die te gedetailleerd zijn, leidt dat af van de eigenlijke boodschap. Ook als er te veel tegelijk gebeurt, zal uw kijker niet meer kunnen volgen. Blijf dus bij de essentie van uw verhaal.

Keywords

Belangrijke elementen/tekst kunt u benadrukken door keywords in de animatie te verwerken. Wanneer mensen tegelijk een woord horen in voice-over en zien op beeld, gaan ze dat sneller onthouden. Ook diegenen die kijken zonder geluid zullen het verhaal beter kunnen volgen.

Kom origineel uit de hoek

Eenvoudige animatie betekent niet dat u de kijker niet kan verrassen met leuke illustraties. Er bestaan honderden presets en stock animatie die u kan kopen, maar maak het verschil door in te zetten op eigen creatieve illustraties. Met uw eigen stijl springt u er meteen uit en vergroot u uw herkenbaarheid.

Blijf in beweging

Uw video mag niet stilvallen want dan verliest u de aandacht van de kijker. Hij mag bijvoorbeeld niet denken dat zijn computer is vastgelopen. Laat daarom altijd iets van visual bewegen: een tandwiel dat draait, een figuurtje dat met zijn ogen knippert, …

Overtuigd van een animatiefilmpje? Vul snel ons contactformulier in. Wij kijken er naar uit om van u te horen!