Een animatiefilmpje of infomotion brengt jouw informatie tot leven. Dat kan van pas komen wanneer je complexe verhalen of ‘saaie’ data wilt delen. Bovendien maakt video nu al een groot deel uit van sociale media en dat zal alleen maar toenemen de komende jaren. Daarom vroegen wij onze graphic designer Sebastiaan om enkele tips te delen rond animatiefilmpjes.
Betrek kijkers bij jouw verhaal
Een animatiefilmpje stelt vaak problemen voor van consumenten en reikt dan mogelijke oplossingen aan zoals uw product of dienst. Het is ook een leuke manier om jouw statistieken levendiger voor te stellen. Maar het is belangrijk om altijd een verhaal te vertellen. Zo geraakt jouw kijker betrokken bij jouw video en zal deze sneller onthouden.
Script
Een sterk verhaal begint bij een goed script. Denk na over jouw boodschap en op welke manier je die wilt brengen. Teken eventueel een storyboard om alles al eens visueel voor te stellen. Geen zorgen, je hoeft geen eersteklas tekenaar hiervoor te zijn, simpele schetsen met stokfiguurtjes zijn voldoende.
Opbouw & structuur
Elk verhaal heeft structuur nodig. Focus voor uw animatiefilmpje concreet op:
- Het probleem – omschrijf de zorgen van jouw consumenten (0:00-0:20)
- De oplossing – vertel hoe jouw product/dienst die zorgen kan wegnemen (0:20-0:25)
- Hoe werkt het – beschrijf kort hoe jouw product werkt (0:25-0:50)
- Een call to action – welke actie moeten mensen hierna ondernemen (0:50-0:60)
Vergeet geen call to action toe te voegen
Stap vier is waarschijnlijk het meest essentiële gedeelte van jouw video. Zonder een call to action weten kijkers niet wat ze vervolgens moeten doen. Je kan jouw product nog eens in één regel opsommen, jouw contactgegevens vermelden en eventueel een speciaal aanbod doen om uw kijkers te overtuigen jouw product of dienst te kopen. Gebruik actieve werkwoorden zoals: contacteer, bel, bestel, vraag jouw offerte aan, enz.
Investeer in een goede voice-over
Jouw animatiefilmpje mag er nog zo geweldig uitzien, wanneer jouw audio van slechte kwaliteit is en krakerig klinkt, zal het geen goede resultaten opleveren. De voice-over moet je professioneel aanpakken. Schakel iemand in met ervaring die voor jou de juiste toon kan neerzetten.
Muziek en geluidseffecten
Muziek zet de juiste stemming. Een vrolijk of eerder een verdrietig deuntje verandert meteen de hele setting. Zo kan je bijvoorbeeld gaan voor een sombere stemming wanneer je het hebt over het probleem maar overschakelen naar iets vrolijker wanneer je de oplossing aanbiedt. Om jouw verhaal extra auditief te ondersteunen, kan je ook gebruik maken van geluidseffecten. Zo kan je gebruik maken van een whoosh als er iets in beeld vliegt of een plop wanneer iets verschijnt. Gebruik deze wel met mate.
Animatie is ondergeschikt aan het geheel
Het recept voor een geweldig animatiefilmpje is de perfecte mix tussen muziek, tekst en animatie. Alles moet elkaar ondersteunen en naar een hoger niveau tillen. Maak jouw visuals niet te ingewikkeld. Als die te gedetailleerd zijn, leidt dat af van de eigenlijke boodschap. Ook als er te veel tegelijk gebeurt, zal jouw kijker niet meer kunnen volgen. Blijf dus bij de essentie van jouw verhaal.
Keywords
Belangrijke elementen/tekst kan je benadrukken door keywords in de animatie te verwerken. Wanneer mensen tegelijk een woord horen in voice-over en zien op beeld, gaan ze dat sneller onthouden. Ook diegenen die kijken zonder geluid zullen het verhaal beter kunnen volgen.
Kom origineel uit de hoek
Eenvoudige animatie betekent niet dat je de kijker niet kan verrassen met leuke illustraties. Er bestaan honderden presets en stock animatie die je kan kopen, maar maak het verschil door in te zetten op eigen creatieve illustraties. Met jouw eigen stijl spring je er meteen uit en vergroot je jouw herkenbaarheid.
Blijf in beweging
Je video mag niet stilvallen want dan verlies je de aandacht van de kijker. Hij mag bijvoorbeeld niet denken dat zijn computer is vastgelopen. Laat daarom altijd iets van visual bewegen: een tandwiel dat draait, een figuurtje dat met zijn ogen knippert, …
Overtuigd van een animatiefilmpje? Vul snel ons contactformulier in. Wij kijken er naar uit om van je te horen!