Mail Jolien jolien@denk.be of bel +32 59 340 280 voor meer info.

Waarom een marketingstrategie belangrijk is

Elk bedrijf -van een bescheiden start-up tot een multinational- heeft nood aan een effectieve marketingstrategie om een sterke corporate identity uit te bouwen. Het digitale tijdperk zorgt echter voor veel veranderingen in het snel-evoluerende ecosysteem van reclame. Iedereen kan namelijk snel en makkelijk reclamemateriaal creëren. Een succesvolle marketingcampagne die op lange termijn blijft scoren, vergt echter vakkundigheid, strategisch inzicht en urenlange planning. Van doorwinterde marketingmanagers tot piepjonge marketingassistenten: een echte marketing guru zweert bij een kristalheldere marketing strategie en een bijhorend marketingplan.

Bepaal jouw marketing doelstellingen

Wil je meer vind-ik-leuks op jouw Facebookpagina? De verkoop van een bepaald product een boost geven? Of meer klantengegevens verzamelen om jouw database te laten groeien? Concrete marketingdoelstellingen vormen de ruggengraat van iedere marketingstrategie. Een correcte opvolging en evaluatie van die doelstellingen zijn ook noodzakelijk. KPI’s of Key Perfomance Indicators monitoren én beoordelen uw prestaties. Op basis van die gegevens kan je jouw plan van aanpak bijsturen en jouw inspanningen optimaliseren.

Kies voor een doelgerichte marketingcampagne

In een vorige blogpost werd het belang van 360°-marketing al aangehaald. Een hechte samenwerking van alle marketinginstrumenten, zowel offline als online, zorgt voor een optimaal resultaat. Sociale media, handige blogposts met tips & tricks, wekelijkse e-newsletters en interactieve video’s: door aanwezig te zijn op diverse online mediakanalen en interactieve content te posten, bouwen bedrijven een hechte relatie op met hun doelgroep. Inzetten op enkel traditionele media zoals print, televisie en radio is dus niet meer voldoende. Maar een effectieve marketingstrategie moet vooral eenvoudig, praktisch en realistisch zijn. Onthoud ook dat u niet op élk online platform aanwezig hoeft te zijn. Zoek eerst en vooral uit op welke kanalen uw doelgroep het meest geëngageerd is. Pas daarna kan je segmenteren en doelgericht adverteren. Een grondige data-analyse bewijst dan of al jouw inspanningen effect gehad hebben. Een torenhoog marketingbudget is dus geen vereiste bij een duurzame strategie, een afgebakende visie en een doordacht stappenplan zijn dat wél.
Kom snel een strategisch taartje eten bij DENK terwijl we jouw marketing bespreken.