Een spoedcursus in gendermarketing

Gendermarketing is het baseren van je marketingstrategie op een bepaald gender of geslacht. Het is een veelbesproken onderwerp waarover de meningen erg verdeeld zijn. Maar wat weten we over gendermarketing, en hoe gaan we deze informatie gebruiken om onze marketingcampagnes te optimaliseren? In dit blogbericht geven we een spoedcursus gendermarketing, bestaande uit de betekenis van gendermarketing en de verschillen tussen mannen en vrouwen op vlak van consumentengedrag.

Gendermarketing

Gendermarketing is het gebruik van gender/geslacht als basis voor een doelgerichte marketingcampagne. Het biedt de mogelijkheid om doeltreffend en efficiënt te werk te gaan. Gendermarketing betekent niet meteen dat er slechts op één geslacht geadverteerd wordt. De combinatie van beide geslachten, afhankelijk van hun consumentengedrag, kunnen eveneens leiden tot optimalisatie van de bestaande marketingcampagnes en –strategieën.

De verschillen tussen mannen en vrouwen in hun koopgedrag

Mannen en vrouwen verschillen op veel vlakken in hun koopgedrag. Bij beide geslachten zien we trends en eigenschappen terugkomen die aangeven dat de verwachtingen van mannen en vrouwen op vlak van consumeren sterk kunnen verschillen.

Maar wat weten we nu? We weten dat mannen de voorkeur geven aan specificaties, analytische eigenschappen en logica. Mannen ontwikkelen minder snel een diepere connectie met een product dan vrouwen. Dit staat mannen toe zich beter te informeren en een iets rationelere beslissing te maken.
Vrouwen daarentegen zijn eerder op zoek naar een connectie. Ze baseren hun aankoopgedrag vaker op intuïtie of op een positief of negatief gevoel.

Deze eigenschappen brengen enkele gevolgen met zich mee. Zo weten we dat mannen minder risico’s nemen tijdens het aankoopproces. Er wordt meer onderzoek gedaan en specificaties vergeleken. Toch maken mannen een snellere beslissing. De informatie staat hen toe om zonder twijfel een aankoop te doen en het risico te beperken.
Vrouwen daarentegen nemen wat langer de tijd om na te denken over een aankoop. Op basis van gevoel of sentiment wordt vaker beslist of een product al dan niet geschikt is. Het baseren op gevoel, in tegenstelling tot specificaties, verhoogt het risico op een mislukte aankoop, maar brengt een diepere connectie met zich mee eenmaal het product aangekocht is.

shutterstock_306879458

Pas je strategie aan

Mannen en vrouwen kopen een product aan voor verschillende redenen. Gedurende het aankoopproces doorlopen ze ook een ander beslissingsproces. Als onderneming mag je er dus vanuit gaan dat jouw doelgroep, op basis van hun geslacht, een andere beslissing kan maken of aandacht kan hechten aan andere zaken.

Durf dit te testen en probeer er zoveel mogelijk op in te spelen. Met andere woorden, scheer niet iedereen over dezelfde kam. Leer je doelgroep kennen en pas je marketingstrategie aan naar hun behoeftes.