Mail Jolien jolien@denk.be of bel +32 59 340 280 voor meer info.

E-mailmarketing in tijden van GDPR

De Europese hoogdag voor privacy komt eraan. Op 25 mei 2018 gaat de veelbesproken GDPR eindelijk in voege. De General Data Protection Regulation heeft vast geen voorstellingsronde nodig: als doorgewinterde ondernemer of marketeer weet je dat deze nieuwe privacywetgeving ook op jouw bedrijf van toepassing is. Maar wat verandert er precies? En hoe pakt je jouw e-mailcommunicatie nu aan?

De nieuwe wetgeving heeft op veel subdomeinen invloed, maar wij blijven als goede schoenmakers bij onze leest. Als marketingbureau hebben we het in deze blog enkel over de veranderingen bij e-mailmarketing. We merken dat er bij onze klanten nog vaak onduidelijkheid is over hoe ze precies mailadressen moeten verzamelen, wat ze kunnen doen met de bestaande e-maillijsten en wat de gevolgen zijn wanneer ze de wetgeving niet naleven. Hoe je verder GDPR-compliant kunt zijn, laten we over aan de kenners. Download hier het stappenplan van de Belgische Privacycommissie.

Gehoorzamen zult u
Hoe erg is het als mijn e-mailmarketing niet helemaal volgens het GDPR-boekje verloopt?

Wij raden alleszins aan om binnen de lijntjes te kleuren. Wanneer verzamelde data niet goed wordt beheerd, een serieus datalek niet gemeld wordt of u als bedrijf geen risico-assessment houdt, kan de boete tot 2% van uw globale jaaromzet inhouden. Voor ernstige misstappen kan dat bedrag zelfs oplopen tot 4%. Waarschijnlijk zullen deze afschrikwekkende boetes nog niet voor morgen zijn, maar better safe than sorry!

Koning e-mail op zijn troon

In de breedste zin kan elke e-mail die u stuurt naar een lead of klant worden beschouwd als e-mailmarketing. Wij vinden echter dat deze vorm van marketing pas slaagt als er nieuwe klanten aangeworven worden of als bestaande klanten overtuigd worden om iets te kopen. Een grote uitzondering hierop is de elektronische nieuwsbrief. Hiermee onderhoud en verbeter je namelijk de relaties met jouw klanten. Een geslaagde nieuwsbrief ronselt prospects én krikt het bedrijfsimago op.

Hoe meer e-mailadressen, hoe beter!

Dat was in iedere geval vroeger het devies. Dat heeft als gevolg dat niemand nog de oorsprong van zijn e-mailadressen kent. Bovendien werden deze adressen vaak aangekocht of geruild. Herkenbaar? Waarschijnlijk kreeg je zelf ook al e-mails waarvan je zich afvroeg hoe ze in godsnaam bij jou belandden. Met dat soort praktijken maakt de GDPR korte metten. Vanaf nu mag er enkel gemaild worden als er ondubbelzinnig toestemming wordt gegeven. Maar hoe begin je hieraan?

Uw e-mailmarketing met een concreet stappenplan

De basis van GDPR bij e-mailmarketing is simpel: je mag enkel commerciële e-mails sturen naar adressen die jou daar expliciet toestemming voor gaven. Schrijf dus jouw lijsten aan vòòr 25 mei 2018 met de vraag of je hen mag blijven contacteren. Omdat we van lijstjes houden, stelden we een concreet stappenplan op.

  • Schrijf al jouw klanten aan met de vraag om hen te mogen blijven contacteren.
  • Voorzie een opt-in. Hiermee geeft de eigenaar van een e-mailadres expliciet en aantoonbaar toestemming voor het ontvangen van jouw e-mail. Deze opt-in mag niet vooraf aangevinkt zijn of deel uitmaken van de Algemene Voorwaarden. Zorg ook dat deze ergens geregistreerd wordt zodat je kan bewijzen dat je deze rechtsgeldig bekwam.
  • Communiceer waarvoor de data wordt gebruikt, zo moet duidelijk worden met welk doel je gegevens verzamelt. Voor elk apart doel dien je een aparte opt-in te voorzien.
  • Bij de inschrijving moet duidelijk zijn wie de verwerkingsverantwoordelijke en de verwerker is (Het verschil wordt hier duidelijk uigelegd).
  • Laat duidelijk weten hoe je kunt uitschrijven.

Tussen haakjes 

  • Deze regeling geldt enkel voor commerciële e-mailmarketing, dus niet voor transactionele e-mails (B2B).
  • U kan commerciële mailings blijven versturen naar info@-adressen.
  • Er zijn nog een aantal grijze zones. Vooral één zin wordt vaak verkeerd geïnterpreteerd: the processing of personal data for direct marketing purposes may be regarded as carried out for a legitimate interest”. Als u een goede reden heeft, mag u dus wel mailen zonder eerst toestemming te vragen. Wij zijn geen juristen, maar die reden zal voor de GDPR-commissie wel héél goed moeten zijn.

Hét grote voordeel

Omdat er vanaf nu altijd een opt-in nodig is, zullen veel mailinglijsten enorm slinken. Wij bij DENK! zijn hier echter niet (langer) door gefrustreerd, want er is een héél groot voordeel. Iedereen die we vanaf nu mailen, is écht geïnteresseerd in DENK! en onze projecten.

Wens je meer info over de invloed van GDPR op jouw e-mailmarketing? Eens samenzitten hoe je nu best jouw marketingstrategie aanpakt? Contacteer ons.